لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۰

عفو بین‌الملل: بوکو حرام بدترین کشتار جمعی خود را انجام داده است


تصویری گرفته شده از یک ویدئو که اعضای گروه بوکو حرام را نشان می‌دهد
تصویری گرفته شده از یک ویدئو که اعضای گروه بوکو حرام را نشان می‌دهد

صد‌ها جسد که هنوز کاملا شمارش نشده‌اند در بیابان‌های شمال نیجریه کشف شده است؛ گفته می‌شود این افراد به دست گروه اسلام گرای افراطی بوکو حرام کشته شده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل این حمله را «مرگبار‌ترین کشتار جمعی» گروه «بوکو حرام» توصیف کرده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس مایک اومری، سخنگوی دولت نیجریه گفت نبرد‌هایی در شهر مرزی بقا (باگا) در نزدیکی چاد رخ داده که تا روز جمعه ۹ ژانویه (۱۹ دی) ادامه پیدا کرد.

شبه‌نظامیان بوکو حرام روز سوم ژانویه (۱۳ دی) یک پایگاه ارتش در این شهر را تصرف کرده و روز چهارشنبه دوباره به این شهر حمله کرده‌اند.

مایک امری در بیانیه‌ای گفت «نیروهای امنیتی با سرعت به این حمله‌ها واکنش نشان دادند، آن‌ها با استفاده از سلاح‌های سنگین و حملات هوایی شبه نظامیان را هدف قرار دادند.»

بابا ابا حسن، یک مقام ارشد دولتی در منطقه گفته است بیشتر قربانیان زنان و کودکان و افراد سالخورده‌ای هستند که نتوانستند موقع حمله شبه نظامیان به شهر بقا با به سرعت فرار کنند.

مهاجمان با شلیک موشک و خمپاره و مسلسل به ساکنان شهر حمله کردند.

محمود ابا قوا، سخنگوی گروهی از ساکنان این شهر که با سلاح‌های سبک گروه‌های مقاومت علیه شبه نظامیان بوکو حرام تشکیل داده‌اند، نیز به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت «قتل‌عامی که توسط تروریست‌های بوکو حرام در شهر بقا انجام شد عظیم بود.»

او می‌گوید «غیرنظامیان مسلح ساکن این شهر از شمارش اجساد صرف نظر کردند. کسی نمی‌توانست در کنار اجساد و حتی کسانی که به شدت مجروج شده بودند و ممکن است تا به حال مرده باشند، بماند».

سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای گفت بنا به گزارش‌هایی که از این منطقه رسیده شهر با خاک یکسان شده و نزدیک به ۲۰۰۰ نفر کشته شده‌اند. دنیل ایر، پژوهشگر بخش نیجریه در سازمان عفو بین‌الملل، گفته است «در صورت صحت خبر‌ها، این یورش نشانه‌ای از تشدید حملات بی‌رحمانه و خونین بوکو حرام است.»

امدادگران گفته‌اند به دلیل شرایط ناشی از افزایش حملات مرگبار بوکو حرام، در هفته جاری برای کمک به کودکانی که از والدین خود جدا شده‌اند با مشکلات فراوانی روبه‌رو هستند.

تا قبل از این کشتار، خونین‌ترین حادثه در ناآرامی‌های سال‌های اخیر نیجریه به گلوله بستن اسیران غیر مسلح در ۱۴ مارس سال ۲۰۱۴ بود که در حمله به پایگاه نظامی گیوار در شهر مایدوگوری روی داد. سازمان عفو بین‌الملل در آن زمان گفت تصاویر دریافت شده از ماهواره‌ها نشان می‌دهند که در آن روز بیش از ۶۰۰ نفر به قتل رسیدند.

به گفته موسسه پژوهشی شورای روابط خارجی در واشینگتن، طی پنج سال حملات خشونت آمیز شبه نظامیان بوکو حرام، تنها در سال گذشته بیش از ده هزار نفر کشته شدند. بیش از یک میلیون نفر در داخل نیجریه بی‌خانمان شده و صد‌ها هزار نفر نیز به کشور‌های چاد، کامرون و نیجریه گریخته‌اند.

XS
SM
MD
LG