لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۵

تصرف پایگاه نظامی در شمال نیجریه توسط «بوکوحرام»


ابوبکر شکا، رئیس گروه اسلام‌گرای بوکو حرام
ابوبکر شکا، رئیس گروه اسلام‌گرای بوکو حرام

گروه اسلام‌گرای «بوکو حرام» یک پایگاه نظامی ارتش را در شهر «باگا» در شمال شرق نیجریه تصرف کرد.

خبرگزاری رویترز روز یک‌شنبه ۱۴ دی به نقل از دو منبع امنیتی نیجریه نوشت که افراد بوکو حرام روز شنبه سوار بر خودروهای نظامی به این پایگاه در نزدیکی دریاچه «چاد» حمله کردند.

ساکنان محلی نیز به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که در این حمله عده‌ای از مردم کشته شدند، صدها خانه و مغازه در حوالی پایگاه به آتش کشیده شد و سربازان نیز پس از اندکی مقاومت از محل گریختند. مقام‌های محلی و ارتش از دادن هر نوع اطلاعاتی خودداری کرده‌اند.

به گزارش رویترز قرار بوده که یک نیروی ضربتی چندملیتی متشکل از سربازان نیجریه، نیجر، چاد و کامرون در این پایگاه برای مبارزه با حملات «بوکوحرام» مستقر شود اما در عمل فقط نیروهای نیجریه‌ای در آن جا مستقر بودند.

در اوایل سال ۲۰۱۳ نیز ده‌ها تن از مردم محل در درگیری ارتش و بوکوحرام در شهر «باگا» کشته شدند و بیش از دو هزار خانه تخریب شد.

این گروه که با نظام آموزشی مدرن مخالف و خواستار ایجاد حکومت اسلامی در شمال نیجریه است دامنه حملات خود را از شمال شرق نیجریه به داخل مرزهای کشورهای همسایه در اطراف دریاچه «چاد» گسترش داده‌است.

بنابر گزارش‌ها تاکنون بیش از ۱۰ هزار نفر در حملات بوکرحرام و درگیری‌های ناشی از آن کشته شده‌اند. وزیر کشور نیجریه ماه گذشته از آمادگی دولت برای مذاکره با بوکو حرام خبر داده بود اما گفته بود که نمی‌دانند با چه کسی در این گروه باید گفت‌وگو کرد.

بوکو حرام سال گذشته ۲۷۶ تن از دختران دانش‌آموز را در نیجریه ربود که چند نفر از آنها گریختند اما از سرنوشت بیش از ۲۰۰ نفر همچنان خبری نیست. این گروه هفته گذشته هم ۴۰ پسر بچه و مرد جوان را از روستایی در شمال نیجریه ربود.

XS
SM
MD
LG