لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۲

جهادگرایان مسلمان در یک ماه «بیش از پنج هزار نفر» را به قتل رساندند


نتايج يک تحقيق نشان می‌دهد که تنها در ماه ميلادی نوامبر، بيش از پنج هزار نفر در سراسر دنيا توسط گروه‌های جهادی اسلامگرا کشته شدند و اکثر این قربانیان غيرنظامی و مسلمان بودند.

اين تحقيق توسط مرکز بين‌المللی مطالعات افراط‌گرايی و بی‌بی‌سی انجام شده و نتايج آن در شماره پنج‌شنبه، ۲۰ آذر، روزنامه بريتانيايی گاردين منتشر شده است.

بر اساس اين تحقيق، حدود ۶۰ درصد قتل‌های ماه نوامبر، توسط دو گروه اسلامگرای حکومت اسلامی و بوکوحرام انجام شده است که حکومت اسلامی يا داعش با ۲۲۰۶، بوکوحرام با ۸۰۱ و طالبان با ۷۲۰ مورد آدمکشی، سه گروه پيشرو هستند.

القاعده شبه جزيره عربستان، الشباب، جبهه النصره، تحريک طالبان پاکستان و جماعت الاحرار، به ترتيب در رده‌های بعدی اين آمار قرار دارند.

ميزان دقيق آدمکشی‌های ماه نوامبر توسط گروه‌های جهادی اسلامگرا ۵۰۴۲ نفر است که ۱۷۷۰ نفر از آنها در عراق، ۷۸۶ نفر در نيجريه، ۷۸۲ نفر در افغانستان و ۶۹۳ نفر در سوريه کشته شده‌اند.

۲۰۹۳ قربانی گروه‌های جهادی اسلامگرا در ماه نوامبر ۲۰۱۴، غير نظامی و ۱۷۲۳ نفر هم نظامی بودند. ۱۴۷ مامور پليس و ۸۴ مقام رسمی نيز در بين آمار ۵۰۴۲ نفره بوده‌اند.

دست‌اندرکاران اين تحقيق با توجه به آمار و نتايج آن به اين نتيجه رسيده‌اند که گروه‌های جهادی اسلامگرا «در ميانه يک تحول» قرار دارند، به گونه‌ای که استراتژی خود را از «عمليات تروريستی» به «به دست آوردن سرزمين‌های جديد و حفظ آنها توسط نبرد با ارتش‌های حکومتی» تغيير داده‌اند.

XS
SM
MD
LG