لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۳

کری خواستار مجوز نظامی جدیدی برای عملیات علیه «داعش» شد


جان کری، وزیر خارجه آمریکا، از قانونگذاران آن کشور خواسته است مجوز قانونی جدیدی را برای پی‌ریزی یک عملیات نظامی حداقل سه ساله علیه شبه‌نظامیان اسلام‌گرای «حکومت اسلامی» (داعش) صادر کنند.

آقای کری، روز ۱۸ آذر ماه، به کمیته روابط خارجی سنای ایالات متحده گفت «فکر می‌کنم همه ما بر سر این توافق داریم که اقدامی با رای هر دو حزب در این مورد لازم است تا نشان دهد که جنگ علیه داعش، جنگ یک حزب نیست؛ بلکه نشان دهنده اراده جدی ما برای نابودی کامل داعش است».

از سوی دیگر به گزارش خبرگزاری فرانسه، طی گفت‌وگوهایی که در این مورد انجام گرفته، وزیر خارجه آمریکا با انتقاد قانونگذران جمهوری‌خواه و دمکرات روبه‌رو شده است که می‌گویند چنانچه باراک اوباما، رئیس‌جمهوری، مجوزی جدید برای جنگ علیه افراطیون می‌خواهد باید پیش‌نویسی را به سنا پیشنهاد دهد.

در حال حاضر دولت آمریکا همچنان از همان مجوزی برای اقدام نظامی علیه نیروهای «حکومت اسلامی» استفاده می‌کند، که پس از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، برای مقابله با القاعده، طالبان و شاخه‌های آنها صادر شده بود.

حال جان کری از سنای آمریکا می‌خواهد تا مجوزی جدید را که «نشانه‌ای واضح دال بر حمایت از عملیات نظامی علیه داعش باشد» صادر کند؛ «متحدان ما لازم است بدانند. مردان و زنان ارتش ما لازم است بدانند. نیروهای قاتل، تجاوزگر و متعصب داعش هم باید بفهمند».

او می‌گوید چنین مجوزی نباید عملیات آمریکا را به جغرافیای عراق و سوریه محدود کند؛ باید دست‌کم سه سال معتبر باشد و امکان تمدید آن نیز وجود داشته باشد.

مقام ارشد دیپلماسی ایالات متحده در عین حال خواسته است تا قانونگذاران امکان استفاده احتمالی از نیروی زمینی را به طور کلی کنار نگذارند.

رابرت منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنا، گفته است او «احساس راحتی نمی‌کند» که ایالات متحده همچنان از قانونی برای انجام عملیات نظامی علیه اسلام‌گرایان استفاده می‌کند که ۱۳ سال پیش تصویب شده بود.

کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، از مراکز اصلی قانون‌گذاری آمریکا است که مجوزهای لازم در امور سیاست خارجی ایالات متحده، مسائلی مانند عملیات نظامی، را برای رای‌گیری صادر می‌کند. این کمیته در عین حال بر نظارت و پرداخت بودجه مسائلی مانند کمک‌های خارجی، فروش ادوات و آموزش نیروهای کشورهای هم‌پیمان ایالات متحده، نیز دست دارد.

برای نمونه در شهریور ماه سال ۹۲، همین کمیته مجوزی را برای رای‌گیری تصویب کرد که به دولت آمریکا اجازه می‌داد در واکنش به حملات شیمیایی در سوریه، دست به اقدام نظامی بزند.

رابرت منندز، رئیس این کمیته، گفته است او «احساس راحتی نمی‌کند» که ایالات متحده همچنان از قانونی برای انجام عملیات نظامی علیه اسلام‌گرایان استفاده می‌کند که ۱۳ سال پیش تصویب شده بود.

سناتور ممندز پیش‌نویس مجوزی را برای رای‌گیری آماده کرده است.

اما مذاکرات در کمیته روابط خارجی سنا فرصتی نیز برای منتقدان دولت ایالات متحده بوده است تا از برخی کرده‌های آن انتقاد کنند.

از جمله سناتور جان مک‌کین از دولت انتقاد کرده که نتوانسته‌ است اقدامی برای کمک به مخالفان میانه‌روی بشار اسد در سوریه، بکند.

سناتور مک‌کین گفته است «ما هیچ کاری نمی‌کنیم تا جلوی بشار اسد را بگیریم که دست به کشتار آنها (مخالفان میانه‌رو) نزند».

جنگ داخلی سوریه تا کنون بیش از ۲۰۰ هزار قربانی برجای گذاشته است.

ایالات متحده از تابستان گذشته دست به انجام حملاتی هوایی علیه نیروهای داعش در عراق و نیز در سوریه علیه آنها و برخی دیگر اسلام‌گرایان زده است. این اقدام نظامی همراه ائتلافی از هم‌پیمانان آمریکا انجام شده است.

این ائتلاف در عین حال «تصمیم گرفته است» به اندازه تقریبا نیمی از ۳۱۰۰ مشاور آمریکایی در عراق، به آن کشور مربی و مشاور نظامی بفرستد.

XS
SM
MD
LG