لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۱

داعش در نقاطی از عراق در «موقعیت دفاعی» قرار گرفته است


نیروهای عراقی در شمال شرق بغداد
نیروهای عراقی در شمال شرق بغداد

ژنرال جیمز تری، فرمانده ارشد عملیات ائتلاف آمریکا علیه «حکومت اسلامی»، دوشنبه ۱۷ آ‌ذر، در میان گروهی از خبرنگاران گفته است شبه‌نظامیان اسلام‌گرا، ابتکار عمل را در عراق از دست می‌دهند، در برخی نقاط در «موقعیت دفاعی» قرار گرفته‌اند و امکان بسیار کم‌تری برای مانور دادن در خاک آن کشور دارند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس از قول ژنرال تری نقل کرده است که در عین حال کشورهای ائتلاف تصمیم به اعزام ۱۵۰۰ مربی نظامی به عراق گرفته‌اند.

[بیشتر بخوانید: سخنان جان کری در مورد پیشنهاد برخی کشورها به اعزام نیروی نظامی به عراق]

اعزام این شمار مشاور و مربی نظامی تقریبا ۵۰ درصد به شمار مشاوران و نیروهای آمریکایی که در حال حاضر در محل حضور دارند، می‌افزاید.

در حال حاضر ۳۱۰۰ نیروی آمریکایی در عراق حضور دارند.

ژنرال تری می‌گوید اسلام‌گرایان «همچنان قادر به انجام برخی حملات محدود هستند»
ژنرال تری می‌گوید اسلام‌گرایان «همچنان قادر به انجام برخی حملات محدود هستند»

روزنامه لوس‌آنجلس‌تایمز از قول جیمز تری نقل کرده است که این نیروهای تازه‌نفس از کشورهای ائتلاف به رهبری آمریکا، به آموزش‌ها، همکاری‌ها و مشاوره‌ها به نیروهای عراق و پیش‌مرگه‌های کرد آن کشور، کمک خواهند کرد.

این نخستین مصاحبه مشروح فرمانده ارشد آمریکایی در این مورد است که از ماه اکبتر فرماندهی نبردها علیه «حکومت اسلامی» را در عملیات «اینرهنت ریزولود»، برعهده گرفته است.

به گفته ژنرال تری، اسلام‌گرایان که مسلح به ادوات و تانک‌های آمریکایی به غنیمت گرفته شده از ارتش عراق شده‌اند، «همچنان قادر به انجام برخی حملات محدود هستند».

حملات هوایی آمریکا و در پی آن ائتلافی از کشورهای هم‌پیمان آن در عراق و سپس در سوریه از تابستان گذشته آغاز شد.

این حملات در عراق برای کمک به نیروهای ارتش و پیش‌مرگه‌های کرد، در بازپس‌گیری مناطق اشغال شده به دست «حکومت اسلامی» و عقب راندن آنها انجام می‌شود.

حضور نیروهای ارتش آمریکا در عراق محدود به ارائه مشاوره و تمرین‌های نظامی عنوان شده است. ژنرال تری نیز به خبرنگاران گفته است دلیلی نمی‌بیند که فعلا شمار بیشتری نیروی نظامی آمریکا، به جز ۱۵۰۰ نفری که باراک اوباما به تازگی اعزام آنها را تائید کرده است، به آن کشور فرستاده شوند.

به گفته ژنرال آمریکایی نبردها در عراق «در برخی نقاط در موقعیت نه برد نه باخت قرار گرفته؛ در برخی نقاط نیروهای عراقی در حال انجام پیشرفت هستند.»

او با اشاره به «راه درازی» که نیروهای عراقی همچنان باید آن را بپیمایند، تاکید کرده است که به نظر او، نیروهای آن کشور «هر روز از ظرفیت بیشتری برخوردار می‌شوند».

XS
SM
MD
LG