لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۲

ظریف: در مبارزه با داعش زمینه‌های خوشبینی به وجود آمده است


محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در پی سفر همتای عراقی خود به تهران، گفت در مورد «برخورد» با گروه «حکومت اسلامی»، «زمینه‌های خوشبینی وجود دارد».

آقای ظریف، در کنفرانسی خبری در روز یک‌شنبه ۱۶ آذر، همراه ابراهیم جعفری، وزیر خارجه عراق، شرکت کرده بود.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، وزیر خارجه ایران در این کنفرانس خبری که بخشی از آن به موضوع شبه‌نظامیان «حکومت اسلامی» ارتباط داشت، گفته است دو طرف «درباره همکاری‌های دوجانبه در مبارزه با افراط و طایفه‌گری و ترور در منطقه، عراق و سوریه» گفت‌وگو کرده‌اند.

خبرگزاری ایرنا نیز از قول وزیر خارجه ایران نقل کرده است که «خوشحالیم جامعه بین‌الملل به خطر تروریسم پی برده و یک اجماع بین‌المللی در حال شکل گیری است».

او با اعلام حمایت مجدد از دولت حیدر عبادی، نخست ‌وزیر عراق، گفته است «‌موفقیت‌هایی که مردم و دولت عراق به ویژه بعد از تشکیل دولت آقای العبادی در مقابله با داعش به دست آمده است باعث خشنودی ماست».

ایران و ایالات متحده هر دو به طور جداگانه، از کناره‌گیری نوری مالکی، نخست‌وزیر پیشین عراق و روی کار آمدن آقای عبادی، حمایت کرده‌اند.

[بیشتر بخوانید: ایران از انتخاب حیدر عبادی به عنوان نخست وزیر جدید عراق حمایت کرد | استقبال اوباما از تعيين حيدر عبادی به نخست وزيری عراق]

آمریکا در حال حاضر همراه ائتلافی از کشورهای غربی و هم‌پیمانان منطقه‌ای، در حال انجام حملات هوایی علیه شبه‌نظامیان اسلام‌گرا در عراق و سوریه است.

آقای جعفری روز یک‌شنبه برای دیدار با برخی مقام‌های ایرانی به تهران سفر کرد
آقای جعفری روز یک‌شنبه برای دیدار با برخی مقام‌های ایرانی به تهران سفر کرد

ایران به این ائتلاف دعوت نشده است، اما به شبه‌نظامیان هوادار دولت، نیروهای دولتی و کرد عراقی کمک کرده است و نیز تازه‌ترین گزارش‌ها حاکی از انجام حملات هوایی جداگانه آن کشور به نیروهای «داعش» است.

جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده، اقدام ایران علیه گروه «حکومت اسلامی» در عراق را امری «مثبت» توصیف کرده، اما در عین حال تاکید کرده است که دو کشور هیچ برنامه نظامی مشترکی علیه اسلام‌گرایان ندارند.

در عین حال ائتلاف به رهبری آمریکا اخیرا در بیانیه‌ای در مورد جلوگیری از پیشروی‌های شبه‌نظامیان «حکومت اسلامی» در عراق و سوریه ابراز خوشبینی کرده است.

ابراهیم جعفری، وزیر خارجه عراق، که روز یک‌شنبه به تهران سفر کرد قرار است با برخی مقام‌های ایرانی گفت‌وگو کرده و در اجلاسی با عنوان «جهان عاری از خشونت وافراطی‌گری»، در روزهای ۱۸ و ۱۹ آذرماه، شرکت کند.

XS
SM
MD
LG