لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۴

اعضای گروه «بوکوحرام» دستکم ۱۸۵ زن و کودک را در نیجریه ربودند


منابع امنیتی نیجریه اعلام کردند که شبه‌نظامیان مظنون به وابستگی به گروه «بوکوحرام» روز یکشنبه ۱۸۵ زن و کودک را در دهکده‌ای در مناطق دورافتاده شمال شرقی این کشور به گروگان گرفته و ۳۵ نفر را کشتند.

خبرگزاری رویترز که این گزارش را پنجشنبه منتشر کرده نوشته که اخبار برخی از مناطق دورافتاده نیجریه که به شبکه‌های ارتباطاتی متصل نیستند پس از گذشت چند روز منتقل می‌شود.

عملیات‌های شبه‌نظامیان گروه بوکوحرام (به معنی آموزش غربی حرام است) طی پنج سال اخیر به بزرگ‌ترین تهدید امنیتی برای نیجریه، بزرگ‌ترین اقتصاد و تولید کننده نفت در آفریقا، تبدیل شده است.

کشته شدن هزاران نفر و ربودن صد‌ها نفر دیگر توانایی نیروهای امنیتی نیجریه در محافظت از شهروندان و غیرنظامیان را زیر سوال برده است.

ماینا چیبوک یکی از ساکنان این روستا (گومسکیری) که خود شاهد یورش شبه نظامیان نبوده اما بعد از حادثه به دیدار بستگانش در روستا رفته است می‌گوید: «آن‌ها مردم را جمع کردند، بیش از سی نفر را کشتند و ۱۸۵ زن و کودک را در کامیون‌های روباز با خودشان بردند».

با وجود این که هنوز گروهی مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته است اما شواهد نشان می‌دهند که این یورش شبیه حملات قبلی گروه بوکو حرام است.

شبه‌نظامیان بوکو حرام قبلا در حمله مشابهی در نزدیکی این روستا که در مجاورت مرز کامرون واقع شده است، ۲۰۰ دختر را از یک دبیرستان ربودند.

ماینا چیبوک ساکن روستا می‌افزاید: «آن‌ها یک مرکز درمانی دولتی، خانه‌ها و مغازه‌ها را به آتش کشیدند».

یک مقام امنیتی نیجریه نیز تایید کرد که ۱۰۰ نفر ربوده شده و ۳۵ نفر از جمله یک رییس قبیله محلی نیز کشته شدند.

در همین حال، وزارت دفاع کامرون اعلام کرد که ارتش این کشور ۱۱۶ شبه نظامی بوکو حرام را کشته است.

سرهنگ دیدیر بادجک سخنگوی وزارت دفاع کامرون روز پنج شنبه گفت نیروهای نظامی این کشور ۱۱۶ نفر از اعضای این گروه را که به یک پایگاه ارتش در شمال کشور حمله کرده بودند، از پای در آورده‌ است.

به گفته منابع نظامی کامرون، شبه نظامیان بوکو حرام روز چهارشنبه صبح به وقت محلی یک ستون خودروهای ارتش را در ۶۵ کیلومتری شمال ماروئا، مرکز ایالت شمالی کامرون، به کمین انداختند.

سخنگوی وزارت دفاع کامرون گفت در این درگیری ۱۱۶ شبه نظامی و یک سرباز ارتش کشته شدند و دو خودروی نظامی از بین رفت.

او افزود: «واکنش نیروهای ما سریع و مناسب بود. حمله مهاجمان خنثی شد».

گروه بوکو حرام با ادامه جنگ مسلحانه خود برای برقراری حکومت اسلامی در نیجریه، طی سال جاری صد‌ها نفر را بویژه در مناطق شمال شرقی این کشور کشته است.

در حالی که بیشترین تلفات در شمال شرقی کشور روی داده اما این گروه به شهرهای دیگر نیجریه نیز حمله کرده‌اند. وقوع برخی از این حملات در آن سوی مرز نیجریه و در خاک کشور همسایه، باعث شده که کامرون واحدهایی از ارتش را به مناطق شمالی کشور اعزام کند.

یکی از مقامات ارشد دولتی در شمال کامرون با تایید حمله روز چهارشنبه و تعداد تلفات آن گفت این یورش به دنبال یک حمله شبانه روی داد که تلفات آن معلوم نیست.

این مقام که نخواست نامش اعلام شود، افزود ارتش کامرون تعداد تلفات را با مشاهده اجساد و یا با شمارش خودروهای منهدم شده شبه نظامیان و تخمین تعداد سرنشینان آن‌ها تعیین می‌کند.

XS
SM
MD
LG