لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۱

اشپیگل: سوریه در حال ساخت بمب اتمی با کمک ایران است


بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه
بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه

هفته‌نامه آلمانی اشپيگل به نقل از «منابع امنيتی» از ساخت تاسيسات هسته‌ای زيرزمينی توسط بشار اسد، رئيس جمهور سوريه، با هدف توليد تسليحات اتمی خبر داده است.

بر اساس اين گزارش، ايران در ساخت اين تاسيسات به دولت سوريه کمک می‌کند.

در گزارش اشپيگل که روز جمعه، ۱۹ دی، منتشر شد آمده است که اين تاسيسات در دل کوه‌های غير قابل دسترس غرب سوريه در حدود دو کيلومتری مرز لبنان ساخته می‌شود.

خبرگزاری فرانسه که بخش‌های مهم اين گزارش را منتشر کرده، آورده که اين تاسيسات نزديک شهر قصير و در اعماق زمين است و به منابع برق و آب اتصال دارد.

متن کامل اين گزارش قرار است در شماره شنبه اشپيگل منتشر شود.

منابع امنيتی که با اشپيگل گفت‌وگو کرده‌اند، افزوده‌اند که اطلاعات خود را از «اسناد ويژه، عکس‌های ماهواره‌ای و شنود» به دست آورده‌اند.

به گفته اين کارشناسان، هدف از ساخت اين تاسيسات، احداث يک نيروگاه يا مرکز غنی‌سازی اورانيوم است و از نام رمز «زمزم» برای توصيف این پروژه استفاده می‌شود.

اين گزارش افزوده که حکومت بشار اسد هشت هزار ميله سوخت اتمی را که قرار بود در تاسيسات هسته‌ای الکبار سوريه استفاده شود، به تاسيسات جديد منتقل کرده است.

تاسيسات هسته‌ای الکبار در سال ۲۰۰۷ هدف حمله هوايی که احتمالا توسط اسرائيل انجام شد، قرار گرفت و نابود شد.

اسرائيل هرگز مسئوليت اين حمله را رسما بر عهده نگرفت.

اشپيگل در گزارش خود می‌گوید که گمان می‌رود کارشناسان ايران و کره شمالی در ساخت تاسيسات اتمی «زمزم» به دولت بشار اسد کمک می‌کنند و حفاظت از اين تاسيسات هم با نيروهای حزب‌الله لبنان است.

دولت بشار اسد حدود سه سال است که مشغول جنگ با گروه‌های شبه‌نظامی مخالف خود است و در اين مدت، کنترل بخش‌های وسيعی از سوريه را از دست داده است.

جمهوری اسلامی ايران در تمام سال‌های گذشته در کنار روسيه، حامی اصلی بشار اسد بوده و مدارک و شواهدی از حضور نيروهای سپاه پاسداران در سوريه منتشر شده است.

پيش از اين در آبان‌ماه سال جاری، گروه ناظر حقوق بشر سوريه از کشته شدن پنج مهندس هسته‌ای از جمله يک ايرانی در سوريه خبر داده بود.

به گفته اين گروه، دانشمندان يادشده عازم يک مرکز تحقيقاتی در حومه دمشق بودند که مورد حمله قرار گرفته و کشته شدند.

اما بعدا، حسن قشقاوی، معاون کنسولی وزارت امور خارجه ايران، اين موضوع را تکذيب کرد و گفت که «هيچ دانشمند هسته‌ای ايران در سوريه حضور ندارد».

انتشار اين گزارش‌ها در حالی است که جمهوری اسلامی خود سال‌هاست که توسط برخی قدرت‌های جهانی به تلاش برای ساخت سلاح‌های اتمی در پوشش برنامه صلح‌آميز هسته‌ای متهم است. تهران همواره اين ادعا را رد کرده است.

XS
SM
MD
LG