لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۷

زن مظنون در حملات فرانسه «وارد ترکیه شده بود»


بومدین در کنار کولیبای، در تصویری که پلیس فرانسه از مظنونین به گروگانگیری در پاریس منتشر کرده بود
بومدین در کنار کولیبای، در تصویری که پلیس فرانسه از مظنونین به گروگانگیری در پاریس منتشر کرده بود

مقام‌های رسمی ترکیه و فرانسه به خبرگزاری‌ها و شبکه‌های خبری گفته‌اند حیات بومدین، زنی که به ظن همدستی با آمدی کولیبای، گروگان‌گیر سوپرمارک یهودی در پاریس تحت تعقیب است، «پیش از این حملات وارد ترکیه شده و احتمالا از آنجا به سوریه رفته است».

بیشتر بخوانید:
پایان گروگان‌‌گیری پاریس با مرگ گروگان‌گیر و چهار گروگان
عاملان حمله به شارلی ابدو کشته شدند

خبرگزاری آسوشیتدپرس از قول یک مقام امنیتی ترکیه نقل کرده است که آنها گمان می‌کنند همسر آمدی کولیبای، با همان نامی که در رسانه‌ها منتشر شده، روز دوم ژانویه وارد استانبول شده است.

شبکه خبری ای‌بی‌سی از قول یک مقام پلیس فرانسه خبر مشاهبی را منتشر کرده است.

خبرگزاری فرانسه نیز می‌گوید یک مقام امنیتی ترکیه گفته است احتمال می‌رود او به شهر «شانلی‌اورفه» در مرز جنوب‌شرقی ترکیه رفته و از آنجا وارد سوریه شده است. با این همه گفته شده «اطلاعات کافی برای اثبات [این احتمال] وجود ندارد».

این مقام امنیتی ترک گفته است ترکیه او را بازداشت نکرد، چرا که در زمان، اطلاعات امنیتی لازم را از فرانسه دریافت نکرده بود.

شبکه خبری ای‌بی‌سی می‌گوید گمان می‌رود حیات بومدین در تاریخ ۸ ژانویه به سوریه رفته باشد.

پلیس فرانسه مظنون است که این زن به عنوان یک کانال ارتباطی بین برادران کواشی که به نشریه «شارلی ابدو» حمله کردند و کولیبای که در سوپرمارکت یهودی اقدام به گروگان‌گیری کرد، عمل می‌کرده است.

مقام پلیس فرانسه می‌گوید او از طریق مادرید به استانبول رفته است.

رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها نام کسانی که این اطلاعات را به آنها داده‌اند، فاش نکرده‌اند.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید این گزارش‌های اولیه می‌تواند ثابت‌کننده این موضوع باشد که بومدین پیش از این‌که حملات مرگبار در پاریس و سپس گروگان‌گیری‌ها انجام شود، خاک فرانسه را ترک کرده بود.

همین خبرگزاری پیشتر به نقل از یک منبع پلیس فرانسه، گزارش داده بود که بومِدین ۲۶ ساله، خارج از فرانسه است. هرچند در گزارش اولیه تاریخ ورود او به ترکیه اول ژانویه عنوان شده بود.

XS
SM
MD
LG