لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۲

سناتور کورکر: کنگره آمریکا طرح تحريم‌های ايران را ادامه می‌دهد


سناتور باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا‌
سناتور باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا‌

به گفته رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، نمایندگان جمهوری‌خواه و دموکرات کنگره به تلاش خود برای تصویب طرحی با هدف اعمال تحریم‌های بیشتر در قبال ایران ادامه خواهند داد.

باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا،‌ ضمن اعلام این مطلب به رویترز گفت: «نمایندگان کنگره در حال آماده کردن لایحه‌‌ای هستند که طبق آن هرگونه توافق احتمالی هسته‌ای با تهران می‌بایست به تایید کنگره درآید.»

اخیرا سناتور کورکر ابراز اطمينان کرد که سنا در سال آينده ميلادی، بطور حتم نقش مؤثرتری در سياست خارجی ايالات متحده، از جمله در ارتباط با ايران، ايفا خواهد کرد.

از سوی دیگر، مارک کرک سناتور جمهوری‌خواه و راب منندز سناتور دموکرات، در حال نهایی کردن لایحه‌ای برای اعمال تحریم‌های شدیدتر علیه ایران در صورت عدم توافق نهایی جمهوری اسلامی و گروه ۱+۵ تا پایان ۳۰ ژوئن سال ۲۰۱۵ (۹ تیر سال ۱۳۹۴)، هستند.

به گفته آقای کورکر که یکی از اعضای کمیته بانک‌داری سنا نیز محسوب می‌شود، کمیته بانک‌داری سنا قرار است روز سه‌شنبه هفته آینده(۳۰ دی ماه) یک جلسه استماع درباره تحریم‌های ایران برگزار کند.

کاخ سفید بر این مساله تاکید کرده است که تصویب طرح مربوط به اعمال تحریم های جدید در قبال ایران می تواند موجب شود تا ایران از میز مذاکره با شش قدرت جهانی، عقب نشینی کند.

مارک کرک و راب منندز در دسامبر سال ۲۰۱۳، لایحه تحریم‌ها علیه ایران را ارائه کردند اما این لایحه به دلیل مخالفت‌ دموکرات‌ها و کاخ سفید در سنا به رأی گذاشته نشد.

علی‌رغم آن‌که جمهوری‌خواهان در حال حاضر با ۵۴ کرسی اکثریت سنا را برعهده دارند و دموکرات‌ها تنها ۴۶ کرسی در سنا در اختیار دارند، کورکر اعلام کرده است که مطمئن نیست بتواند ۶۷ رأی کافی در سنا برای غلبه بر حکم وتو احتمالی لایحه تحریم‌ها توسط اوباما را به دست آورد.

ادامه تلاش سنا برای تصویب تحریم های جدید علیه ایران در شرایطی است که جان کری وزیر خارجه آمریکا روز گذشته با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در شهر ژنو دیدار و گفت‌وگو کرده تا به سوی دست‌یابی به توافق جامع هسته‌ای تا ۹ تیر سال آینده، حرکت کنند.

پیشتر کاخ سفيد ايالات متحده در اطلاعيه‌ای کوتاه در مورد گفت‌وگوی تلفنی روز ۲۲ دی ماه ميان باراک اوباما و بنيامين نتانياهو، نخست وزیر اسرائیل، اعلام کرد که رئيس‌جمهوری آمريکا بر توافقی جامع تاکيد کرده است که «نگذارد ايران به جنگ‌افزار هسته‌ای دست يابد و به شکل قابل اثباتی، جامعه جهانی را از طبيعت کاملا صلح‌آميز برنامه اتمی آن مطمئن سازد.»

به گفته مقامات آمریکا، گفت‌وگوهای جان کری و محمد جواد ظریف، تا پاسی از شب چهارشنبه، ۲۴ دی، ادامه یافته است.

در این رابطه، روز چهارشنبه یکی از مقامات وزارت امور خارجه آمریکا به خبرگزاری رویترز گفت که جان کری و محمد جواد ظریف «امروز به مدت پنج ساعت مذاکرات مهمی داشتند و موضوعات متنوعی را با حضور تعداد محدودی شرکت کننده از دو طرف مورد بحث قرار دادند».

این مذاکرات پیش درآمد از سرگیری مذاکرات هفت کشور (ایران و شش قدرت جهانی) در ۲۸ دی است.

XS
SM
MD
LG