لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۲

گفت‌وگوهای ظریف و کری تا پاسی از شب‌ چهارشنبه ادامه یافت


وزیران امور خارجه ایران و آمریکا در میانه مذاکرات یک پیاده‌روی ۱۵ دقیقه‌ای در خیابان‌های ژنو داشتند.
وزیران امور خارجه ایران و آمریکا در میانه مذاکرات یک پیاده‌روی ۱۵ دقیقه‌ای در خیابان‌های ژنو داشتند.

مقامات آمریکا می‌گویند که گفت‌وگوهای جان کری و محمد جواد ظریف، وزیران امور خارجه آمریکا و ایران، تا پاسی از شب چهارشنبه، ۲۴ دی، ادامه یافت.

یکی از مقامات وزارت امور خارجه آمریکا به خبرگزاری رویترز گفت که جان کری و محمد جواد ظریف «امروز به مدت پنج ساعت مذاکرات مهمی داشتند و موضوعات متنوعی را با حضور تعداد محدودی شرکت کننده از دو طرف مورد بحث قرار دادند».

این گزارش می‌گوید که اما آقای کری بدون برنامه قبلی برای سومین دیدار و ادامه گفت‌وگو با آقای ظریف به هتل لیک ساید ژنو بازگشت. جان کری قبل از آن، مذاکره‌کنندگان ارشد آمریکایی را برای مذاکرات فنی با همتایان ایرانی خود که روز پنج‌شنبه برگزار می‌شود، توجیه کرده بود.

پس از بن‌بست در مذاکرات هسته‌ای در آذرماه، ایران و شش قدرت بزرگ گفت‌وگو برای دستیابی به یک توافق جامع بر سر برنامه‌های هسته ای ایران را از سر گرفتند.

به نظر این کشورها توافق هسته‌ای با ایران برای کاهش خطر جنگ در منطقه خاورمیانه ضروری است.

پیشتر محمد جواد ظریف گفته بود: در صورتی که غرب حساسیت‌های مسلمانان را در نظر بگیرد، مذاکرات آسان‌تر خواهد بود.

آقای ظریف همچنین پیش از شروع مذاکرات به خبرنگاران گفت: این مذاکرات آمادگی دو طرف برای پیشرفت به جلو و رسیدن به توافق اتمی برای محدود کردن برنامه‌ هسته‌ای و رفع تحریم‌های اقتصادی را نشان می‌دهد.

آقای ظریف در حالی که منتظر همتای آمریکایی خود بود به خبرنگاران گفت: «فکر می‌کنم این مذاکرات مهم است. فکر می کنم آمادگی دو طرف برای جلو رفتن و تسریع روند را نشان خواهد داد».

مذاکرات وزیران امور خارجه دو کشور روز چهارشنبه پنج ساعت ادامه یافت و بعد از ظهر شامل یک پیاده‌روی ۱۵ دقیقه‌ای در مرکز شهر ژنو بود.

این مذاکرات پیش درآمد از سرگیری مذاکرات هفت کشور (ایران و شش قدرت جهانی) در ۲۸ دی است.

مهلت زمانی برای کسب توافق مورد نظر کشورهای ۱+۵ تا ۹ تیر سال آینده تمدید شده است. در صورت رسیدن به توافق، تحریم‌های اعمال شده علیه ایران به تدریج لغو می‌شود.

ایران می‌گوید غنی سازی اورانیوم تنها با هدف انرژی برای مقاصد صلح دوستانه و غیرنظامی است و ادعای غرب مبنی بر تلاش ایران برای ساخت بمب اتمی را تکذیب می‌کند.

خبرگزاری رویترز در ادامه می‌نویسد محمد جواد ظریف همچنین توضیح داد چرا ایران از طرح جلد شماره تازه مجله طنز سیاسی شارلی ابدو ناراضی است.

آقای ظریف گفت: «به نظر ما مقدسات باید محترم شمرده شود. اگر به ارزش‌های متقابل احترام نگذاریم، نمی‌توانیم گفت‌وگوهای جدی داشته باشیم».

در همین حال محمد نهاوندیان یکی از نزدیکان حسن روحانی، رییس جمهوری ایران پیش از شروع گفت‌وگوها اظهار داشت: «دولت رویکرد سازنده‌ای برای حل مسئله اتمی اتخاذ کرده است و امید زیادی برای رسیدن به نتایج مثبت وجود دارد».

XS
SM
MD
LG