لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۵

دیدار ظریف و ریابکوف در آستانه مذاکرات هسته‌ای


محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران (راست) و سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران (راست) و سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران و سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه در آستانه دور جدید مذاکرات هسته‌ای روز دوشنبه، ۲۲ دی در تهران دیدار کردند.

گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، عنوان می‌کند که در این دیدار معاونان آقای ظریف نیز حضور داشتند و پس از آن هم قرار است که سرگئی ریابکوف دیداری جداگانه با عباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی، اعضای هیات مذاکره‌کنندگان ایرانی داشته باشد.

این نخستین مذاکره دوجانبه‌ای است که ایران پیش از برگزاری دور جدید مذاکرات هسته‌ای با کشورهای گروه ۱+۵ در روز ۲۸ دی انجام می‌دهد.

محمدجواد ظریف پیش از این دیدار گفته بود که ایران توقع دارد «دوستان روسی نقش مثبتی» را در زمینه مذاکرات هسته‌ای ایفا کنند.

وزیر خارجه ایران روز چهارشنبه نیز با همتای آمریکایی خود، جان کری در ژنو دیدار خواهد داشت که به گفته وی هدف از این «مذاکره یک روزه» بررسی امکان «تسریع» مذاکرات است.

ایران و گروه ۱+۵ به دنبال تمدید هفت ماهه مذاکرات هسته‌ای در اوایل آذر ماه، این بار تا ۹ تیر فرصت دارند که به توافقی جامع دست یابند.

به‌تازگی علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به تمدید این مذاکرات گفته است که در گفت‌وگوهای وین طرفین «تقریبا به تفاهم کامل رسیده بودند و کلیات تقریبا پذیرفته شده بود» اما ناگهان «اتفاقی افتاد که طرف مقابل عقب‌نشینی کرد».

به گفته او، «دست‌های فراوانی در کار است» تا توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی حاصل نشود.

لاریجانی: توافق هسته‌ای دور از دسترس نیست

در همین حال علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، با برشمردن برخی شروط تاکید کرده است که می‌توان به توافق هسته‌ای با گروه ۱+۵ دست یافت و این توافق دور از دسترس نیست.

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای لاریجانی روز یکشنبه در دیداری که با یوانیس کاسولیدس، وزیر امور خارجه قبرس در تهران داشت، اظهار داشت: «رسیدن به توافق نهایی در گرو واقع‌بینی طرف‌های مذاکره‌کننده با ایران، شناسایی حق استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای و پرهیز از چانه‌زنی‌های سیاسی و تاجرمآبانه است و در این فضا رسیدن به توافق دور از دسترس نیست.»

این گزارش عنوان می‌کند که وزیر خارجه قبرس نیز گفته است که «در اتحادیه اروپا خوش‌بینی بسیاری نسبت به انجام توافق هسته‌ای میان ایران و ۱+۵ وجود دارد».

توصیه‌های هسته‌ای نماینده مجلس ایران

در این میان رئیس کمیته هسته‌ای مجلس «۲۰ اصل راهبردی» را برای مذاکرات هسته‌ای نام برده که به گفته او مذاکره‌کنندگان ایرانی «باید» آن را به کار ببندند.

ابراهیم کارخانه‌ای روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس این «اصول راهبردی» را نام برده که اولین آنها عنوان می‌کند، مذاکره‌کنندگان هیچ محدودیتی را در رابطه با «ساخت و استفاده از سانتریفیوژ‌ها، تاسیسات غنی‌سازی، مکان، حجم و ذخایر مواد غنی‌شده» نباید بپذیرند.

تعداد سانتریفیوژها و حجم ذخایر غنی‌شده اورانیوم از موارد اصلی از مذاکرات هسته‌ای عنوان شده است چنان که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز تیر ماه سال جاری گفته بود که ایران در سال‌های آینده به «۱۹۰ هزار سو غنی‌سازی اورانیوم نیاز قطعی دارد، اما غرب می‌خواهد ظرفیت غنی‌سازی ایران را به ۱۰ هزار سو محدود کند».

دیگر «اصول راهبردی» که رئیس کمیته هسته‌ای مجلس ایران نام برده «انجام غنی‌سازی در تاسیسات هسته‌ای فردو» و «امکان تامین سوخت بالای ۵ درصد» است.

ایران طبق توافقنامه اتمی ژنو که آذر سال گذشته منعقد شد، امکان غنی‌سازی اورانیوم تا بالای ۵ درصد را ندارد.

XS
SM
MD
LG