لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۶

اميرعبداللهيان: اظهارات سعود الفيصل باعث لغو سفر ظريف به عربستان شد


حسين امير عبداللهيان،‌معاون عربی آفريقای وزير امور خارجه ايران،
حسين امير عبداللهيان،‌معاون عربی آفريقای وزير امور خارجه ايران،

حسين امير عبداللهيان،‌معاون عربی آفريقای وزير امور خارجه ايران، می گوید، قرار بود که محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران برای دیدار با مقام های عربستانی به رياض سفر کند، اما به دنبال اظهارات «تند و غيرمنتظره» سعود الفيصل، وزير امور خارجه عربستان، این سفر لغو شد.

حسين اميرعبداللهيان که با برنامه «من طهران» شبکه العالم، شبکه تلويزيونی عربی جمهوری اسلامی، صحبت می کرد به تحولات اخير در روابط بين ايران و عربستان پرداخته و گفته است:«ديدار وزرای خارجه ايران و عربستان در نيويورک ديداری مثبت بود. اين ديدار يکی از گام های رو به جلو محسوب می شود و من نيز قبلا به جده سفر کردم و در ديدار با 'سعود الفيصل' حرف های خوبی از ايشان شنيدم.»

اشاره اين مقام وزارت امور خارجه ايران به ديدار محمد جواد ظريف و سعودالفيصل در حاشيه نشست عمومی سازمان ملل متحد در ۳۰ شهريورماه سال جاری است.

معاون عربی آفريقای وزير امور خارجه ايران در اين مصاحبه که روز شنبه ۲۷ ديماه منتشر شده ، همچنين گفته است: پس از اين دو ديدار مثبت که برای کشورهای منطقه نيز دارای آثار و پيامدهای سازنده ای بود ، ما دعوتنامه ای کتبی از وزير خارجه عربستان برای سفر 'محمد جواد ظريف' وزير امور خارجه ايران به رياض با هدف بررسی مسائل منطقه ای و بين المللی دريافت کرديم و ما آماده فراهم کردن مقدمات سفر ظريف به عربستان بوديم و زمانی برای سفر ايشان تعيين شده بود که متأسفانه اظهارات رسانه ای تند و غيرمنتظره وزير امور خارجه عربستان مانع آغاز اين سفر شد.

حسين اميرعبداللهيان اضافه کرده است: ما برنامه ريزی کرده بوديم که ديدار آقای ظريف و مسوولان عربستانی دو سه هفته پس از عيد قربان در رياض برگزار شود، و من نيز در ديدارم با سعود الفيصل در جده از ايشان برای سفر به ايران دعوت کرده بودم که ايشان پذيرفتند ولی اظهارات غيرقابل قبول سعود الفيصل درباره سوريه باعث شد که ما در داخل کشور تحت فشار افکار عمومی قرار بگيريم. وزير خارجه عربستان همچنان بر ضرورت ديدار با آقای ظريف تأکيد دارد، و ما تلاش می کنيم که اين ديدار در اولين فرصت مناسب تحقق يابد.

از زمان آغاز اعتراضات در کشورهای عربی و آنچه که به عنوان «بهار عربی» معروف شد، ايران و عربستان بر سر مسايل مختلفی از جمله جنگ داخلی در سوريه، اعتراضات در بحرين، ناآرامی در يمن و همچنين حمايت‌ها از گروه‌های سنی و شيعه در عراق با يکديگر اختلافاتی عميق دارند که اين اختلافات بر روابط هر دو کشور سايه افکنده است.

ايران در جنگ داخلی سوريه از حکومت بشار اسد حمايت می کند و عربستان سعودی به همراه ديگر کشورهای عرب خليج فارس از مخالفان حکومت سوريه حمايت می کنند.

معاون وزير امور خارجه ايران در بخشی ديگری از اين مصاحبه گفته است که دولت جمهوری اسلامی «در مقطعی» از بشار بشار اسد خواسته است تا همسر و فرزندانش برای استراحتی کوتاه به تهران بفرست اما رييس حکومت سوريه با اين پيشنهاد مخالفت کرده است.

حسين امير عبداللهيان همچنين به نقش عربستان سعودی در کاهش بهای نفت اشاره کرده و گفته است : ما از کانال های ديپلماتيک به مسؤولان عربستان گفته‌ايم که با اتخاذ تصميمات حکيمانه بايد مانع سوء استفاده دشمنان منطقه و آسيب زدن آنها به اقتصادِ رو به رشد کشورهای منطقه شوند.

قیمت‌های جهانی نفت هم اکنون به کمترین میزان خود از سال ۲۰۰۹ رسیده است و توافق نکردن اعضای کشورهای تولیده کننده نفت، اوپک برای کاهش سقف تولید در ماه نوامبر باعث ایجاد شوک دیگر در بازار و سرعت گرفتن کاهش قیمت نفت شد.

قیمت نفت از ۱۱۰ دلار در تابستان امسال به زیر ۶۰ دلار سقوط کرده است.

ایران و ونزوئلا به شدت بر کاهش تولید اوپک تاکید دارند، در حالی که عربستان می‌گوید کاهش تولید این سازمان باعث خواهد شد که دیگر تولید کنندگان نفت جای خالی نفت اوپک در بازارهای جهانی را به سرعت پر کنند.

XS
SM
MD
LG