لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۰

تلاش تازه سناتورهای آمریکا برای تحریم یا رای‌گیری توافق نهایی با ایران


سناتور لیندزی گراهام می‌گوید اگر اوباما قبول کند هرگونه توافق احتمالی با تهران را به رای نهایی نمایندگان بگذارد، تلاش‌های خود را برای تصویب تحریم‌های جدید کنار بگذارد.
سناتور لیندزی گراهام می‌گوید اگر اوباما قبول کند هرگونه توافق احتمالی با تهران را به رای نهایی نمایندگان بگذارد، تلاش‌های خود را برای تصویب تحریم‌های جدید کنار بگذارد.

سناتورهای آمریکایی تلاش تازه‌ای را آغاز کرده‌اند تا تحریم‌های «خفیف‌تری» علیه ایران را که می‌تواند از «وتوی» رئیس‌جمهوری آن کشور دور بماند، مطرح کنند یا اینکه هرگونه توافق احتمالی را برای تصویب نهایی به رای نمایندگان بگذارند.

طرح تحریم‌های احتمالی جدید علیه ایران را سناتور رابرت منندز (دمکرات) و مارک کرک (جمهوری‌خواه) ارائه کرده‌اند و قرار است در صورت نرسیدن به توافق نهایی تا اول ژوئیه، اعمال شوند.

خبرگزاری فرانسه ۲۸ دی ماه گزارش داده است، که کمیته بانکی سنا قرار است روز پنج‌شنبه در مورد این طرح بحث و رای‌گیری کند.

طرف‌های مذاکره اتمی، ایران و گروه ۵+۱، مهلت مذاکرات را برای دومین بار، تا ماه ژوئیه (تیر ماه) تمدید کرده‌اند و در حال حاضر گفت‌وگوها میان آنها ادامه دارد.

این طرح در حالی مطرح می‌شود که باراک اوباما، روز جمعه گذشته، به کنگره آن کشور هشدار داد در صورت تصویب لایحه تشدید تحریم‌های ایران، آن را وتو خواهد کرد.

به همین دلیل سناتورها در تلاش هستند تا طرحی را به تصویب برسانند که بتواند رای بیش از دو سوم نمایندگان را جلب کند، آنچه جلوی وتوی رئیس‌جمهوری را می‌گیرد.

از سوی دیگر خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید سناتور لیندزی گراهام روز ۲۸ دی ماه گفت اگر باراک اوباما قبول کند هرگونه توافق احتمالی با تهران را به رای نهایی نمایندگان کنگره بگذارد، تلاش‌های خود را برای تصویب تحریم‌های جدید کنار بگذارد.

در حال حاضر اکثریت، هم در مجلس نمایندگان و هم سنای ایالات متحده، در دست نمایندگان جمهوری‌خواه است.

آسوشیتدپرس از قول یکی از مشاوران اوباما نقل کرده است که چنین چیزی «تعدی» در اختیارات رئیس‌جمهوری است.

تازه‌ترین مذاکرات در مورد برنامه اتمی ایران روز یک‌شنبه در ژنو انجام شد و گفته می‌شود تمرکز طرف‌ها رسیدن به متنی مشترک برای تدوین اصول یک توافق سیاسی است.

XS
SM
MD
LG