لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۲

دادگستری تهران: جیسون رضائیان به زودی محاکمه می‌شود


جیسون رضائیان، خبرنگار زندانی روزنامه واشینگتن‌پست در ایران
جیسون رضائیان، خبرنگار زندانی روزنامه واشینگتن‌پست در ایران

رئیس کل دادگستری استان تهران می‌گوید، نتیجه پرونده جیسون رضائیان، خبرنگار روزنامه واشینگتن‌پست در تهران، بعد از «قطعیت و اتمام دادرسی»، اعلام می‌شود و او به زودی محاکمه خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، غلامحسین اسماعیلی، روز چهارشنبه، ۸ بهمن، تصریح کرد که آقای رضاییان «با خانواده‌اش در تماس است و ملاقات انجام می‌شود.»

جیسون رضاییان، ۳۸ ساله، روز ۳۱ تیر، به همراه همسر خود، یگانه صالحی، بازداشت شد. خانم صالحی با قرار وثیقه آزاد شد در حالی که آقای رضائیان به دنبال تمدید قرار بازداشت همچنان در زندان است.

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، روز چهارشنبه، ۲۴ دی، از ارسال پرونده آقای رضائیان به دادگاه انقلاب خبر داده بود.

به نوشته روزنامه آمریکایی واشنگتن پست، جیسون رضائیان، که دارای تابعیت دوگانه آمریکایی-ایرانی است، شنبه پانزده آذر در یک جلسه طولانی تفهیم اتهام شده‌است.

این روزنامه ۲۰ دی ماه در گزارشی اعلام کرد که پنج هفته پس از تفهیم اتهام به آقای رضائیان، هنوز «ماهیت دقیق» اتهامات وارده به او مشخص نیست.

واشینگتن پست به نقل از خانواده آقای رضائیان که ماه گذشته میلادی دو بار با او ملاقات داشته‌اند، نوشت که این روزنامه‌نگار هفته‌ها پس از صدور حکم اولیه دادگاه، صرفاً این را می‌داند که به پنج مورد، از جمله «فعالیت خارج از محدوده روزنامه‌نگاری» متهم است.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز چهارشنبه، ۲۴ دی، و لحظاتی پیش از دیدار با جان کری همتای آمریکایی‌اش وعده همکاری دولت برای حل پرونده اتهامی جیسون رضاییان را داده اما در عین حال تاکید کرده بود که این مسئله به قوه قضائیه ایران ارتباط دارد.

جان کری یکشنبه، شانزدهم آذرماه در بیانیه‌ای از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران خواسته بود که آقای رضائیان را هرچه سریعتر آزاد کرده و از طرح اتهام‌های به گفته او نامشخص دست بردارند.

وی در بیانیه خود گفته بود که بارها با مقام‌های ایرانی درباره پرونده جیسون رضائیان و چند شهروند دیگر آمریکایی صحبت کرده و اکنون «متأسف و آزرده‌خاطر» شده‌است.

جان کری در پایان خواستار آزادی فوری این روزنامه‌نگار و همچنین آزادی امیر حکمتی و سعید عابدینی شده و از تهران خواسته برای یافتن رابرت لِوینسون نیز همکاری کند.

XS
SM
MD
LG