لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۰

ظریف: دولت ایران به حل پرونده جیسون رضاییان کمک می‌کند


جیسون رضاییان، خبرنگار واشینگتن‌پست در تهران تابستان امسال بازداشت شد
جیسون رضاییان، خبرنگار واشینگتن‌پست در تهران تابستان امسال بازداشت شد

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، وعده همکاری دولت برای حل پرونده اتهامی جیسون رضاییان، خبرنگار واشینگتن‌پست در تهران را داد، اما تاکید کرد که این مسئله به قوه قضاییه ایران ارتباط دارد.

آقای ظریف این اظهارات را روز چهارشنبه ۲۴ دی در ژنو بیان کرد، لحظاتی قبل از آن که وی با همتای آمریکایی‌اش درباره مناقشه اتمی ایران وارد مذاکره شود.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد، وزیر خارجه ایران در پاسخ به سئوال خبرنگاران درباره وضعیت پرونده جیسون رضاییان اظهار داشت: «دولت نهایت تلاش خود را به‌کار می‌گیرد تا کمکی کرده باشد. این یک مسئله قضایی است».

وی سپس افزود: «ما ناگزیریم که صبر کنیم تا دستگاه قضایی امور را پیش ببرد، اما در عین حال تلاش می‌کنیم تا آنجا که امکانش را داریم، کمک کنیم».

در همین حال دادستان تهران از ارسال پرونده آقای رضاییان به دادگاه انقلاب خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، عباس جعفری دولت‌آبادی روز چهارشنبه اظهار داشت: «پرونده جیسون رضائیان با صدور کیفرخواست جهت رسیدگی به دادگاه انقلاب اسلامی تهران ارسال شده است.»

به گفته این مقام قضایی ایران، «مادر جیسون رضائیان که اخیرا برای دیدار فرزندش به ایران سفر کرده بود، دو نوبت با نامبرده ملاقات کرد و همچنین ملاقات کوتاهی نیز با بازپرس پرونده فرزندش داشت».

جیسون رضاییان ۳۸ ساله آخرین روز تیر ماه گذشته به همراه همسر خود، یگانه صالحی، بازداشت شد، اما خانم صالحی با قرار وثیقه آزاد شد در حالی که آقای رضاییان به دنبال تمدید قرار بازداشت همچنان در زندان است.

آخرین خبرهایی که از این روزنامه‌نگار منتشر شده است، حاکی است که وی در دادگاهی طولانی که ۱۰ ساعت به طول انجامیده، محاکمه شده است. این خبر اما واکنش جان کری، وزیر خارجه آمریکا را به دنبال داشت که از مقامات جمهوری اسلامی خواست از طرح اتهامات «مبهم» علیه آقای رضاییان دست بردارند و او را هر چه سریع‌تر آزاد کنند.

اما محمدجواد ظریف تاکید دارد که این مسئله‌ای قضایی است و باید از طریق قوه قضاییه ایران پیش ببرد.

وی روز چهارشنبه اظهار داشت: «ما امید داریم که این مسئله حل بشود. اما متاسفانه مسائلی در میان است – مسائل قضایی وجود دارد که قوه قضاییه باید به آن رسیدگی کند».

آقای ظریف در ادامه میان این پرونده با پرونده امیر حکمتی، تفنگدار پیشین نیروی دریایی آمریکا، تمایز قائل شد و گفت که امیر حکمتی «پاسپورت ایرانی دارد» و کسانی که تابعیتی دوگانه دارند، مشمول قوانین کشوری می‌شوند که اصالتا متعلق به آن هستند.

امیر حکمتی از سال ۲۰۱۱ تاکنون در ایران به اتهام جاسوسی در زندان است. وی ابتدا به مجازات مرگ محکوم شد، اما دیوان عالی کشور با نقض حکم اعدام، آن را به ۱۰ سال حبس تقلیل داد.

دولت آمریکا با رد اتهامات امیر حکمتی از مقامات ایران خواسته است که او را آزاد کنند.

XS
SM
MD
LG