لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۹

وزیر ارتباطات: میزبانی اطلاعات کاربران باید در داخل کشور باشد


محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، با تاکید بر ایجاد شبکه‌های اجتماعی داخلی گفت که نباید میزبانی اطلاعات کاربران داخلی در جایی خارج از کشور باشد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، اظهارات آقای واعظی در روز دوشنبه، ۱۳ بهمن را بازتاب داده است که بار دیگر خاطرنشان می‌سازد دولت ایران در شرایط کنونی «تا زمانی که شبکه‌های اجتماعی بومی ایجاد نشده است» نمی‌خواهد این شبکه‌ها را محدود کند.

به گفته وی، «طراحی و ایجاد شبکه‌های اجتماعی بومی» خواست دولت ایران است چرا که دولت اعتقاد دارد اطلاعات کاربران باید در داخل میزبانی شود و «کار درستی نیست که میزبانی اطلاعات کاربران داخلی در خارج باشد».

وزیر ارتباطات ایران پیش از این نیز گفته بود که اگر دولت «مطمئن شود برنامه داخلی، جایگزین برنامه‌های شبکه‌های اجتماعی خارجی شده است، لحظه‌ای برای مسدود کردن نمونه‌های خارجی درنگ نخواهد کرد».

با این حال مقامات دولت ایران گفته‌اند که نظر رئیس جمهور این است که شبکه‌های اجتماعی پرمخاطب نباید مسدود شوند.

آغاز مرحله دوم فیلترینگ هوشمند

روز دوشنبه وزیر ارتباطات ایران همچنین از آغاز مرحله دوم فیلترینگ هوشمند در کشور خبر داد که خبرگزاری فارس اظهارات او را در این باره منتشر کرده است.

بر اساس این گزارش، محمود واعظی گفته که «فیلترینگ هوشمند در راستای بومی‌سازی برنامه‌ها و شبکه‌های مجازی در دستور کار دولت است».

به گفته او، «دولت یازدهم به هیچ وجه موافق فیلتر‌ینگ کامل شبکه‌های اجتماعی نیست، بلکه برنامه آن در این زمینه فیلترینگ هوشمند است به این معنی که قسمت‌های غیراخلاقی و مجرمانه سایت‌ها از دسترس خارج ‌شود».

این مقام دولت ایران در ادامه گفت: «فاز اول و آزمایشی طرح فیلترینگ هوشمند تمام شده و وارد فاز دوم این طرح شده‌ایم. فاز سوم فیلترینگ هوشمند نیز شش ماه بعد از پایان فاز دوم این طرح اجرا می‌شود.»

این گزارش اما توضیح نمی‌دهد که مرحله دوم فیلترینگ هوشمند چه ابعادی خواهد داشت.

در راستای اجرای طرح فیلترینگ هوشمند شبکه‌های اجتماعی در ایران، ماه گذشته برخی از صفحات وبسایت اینستاگرام فیلتر شد که به اعتقاد مقامات ایران «محتوای غیراخلاقی» دارند.

قبل از آن قوه قضاییه ایران با ارسال نامه‌ای به وزیر ارتباطات به او هشدار داده بود که حداکثر ظرف یک ماه شبکه‌های اجتماعی مانند واتس‌آپ، تانگو و وایبر را مسدود یا به طور موثر کنترل کند.

جست‌وجو با «گُرگُر» و «پارسی‌جو»

اما گذشته از موضوع شبکه‌های اجتماعی و فیلترینگ هوشمند، مقامات وزارت ارتباطات ایران روز یکشنبه نیز از طرح این وزارتخانه برای «رونمایی» از موتورهای جست‌وجوی بومی خبر دادند.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، به نقل از برات قنبری، معاون برنامه‌ریزی وزیر ارتباطات نوشت که جست‌وجوگرهای «پارسی‌جو» و «گُرگُر» در آستانه سالگرد انقلاب ۵۷ به عنوان اولین موتور جستجوهای ایرانی رونمایی خواهند شد.

به گفته آقای قنبری، دولت ایران بودجه‌ای بیش از ۱۷۰ میلیارد تومان برای حمایت از موتورهای جست‌وجو پیش‌بینی کرده که تاکنون بخشی از آن صرف این طرح‌ها شده است.

موتور جست‌وجوی پارسی‌جو در واقع سال ۱۳۸۹ آغاز به‌کار کرد، اما برات قنبری می‌گوید که اکنون وزارت ارتباطات آن را مورد حمایت خود قرار داده به‌طوری که ۱۵۰ سرور برای آن خریداری کرده و در مسائلی مانند پهنای باند نیز به آن کمک کرده است.

XS
SM
MD
LG