لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۹

«نگرانی» امیرنشین‌ها نسبت به تحولات یمن و «گسترش نفوذ ایران»


به گزارش خبرگزاری رویترز، یکی از مقام‌های ارشد وزارت خارجه آمریکا روز جمعه ۱۷ بهمن پس از دیدار با جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده از نگرانی کشورهای عرب خلیج فارس در خصوص وضعیت یمن و نگرانی آنها از «گسترش نفوذ ایران» خبر داده‌است.

به گفته این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا که نامش ذکر نشده، امیرنشین‌های خلیج فارس در ارتباط با تحولات یمن «نسبت به نفوذ ایران نگران هستند اما هیچ‌کس در مورد گرفتن تماس با ایرانی‌ها حرفی نزد.»

به گفته این مقام آمریکایی هم‌اینک بحث‌های «بسیاری» درباره اقدامات دیپلماتیک و امنیتی به منظور تثبیت اوضاع در یمن در جریان است.

این مقام آمریکا افزوده‌است که نگرانی امیرنشین‌های خلیج فارس از رخدادهای یمن، روز جمعه در دیداری میان آنها با جان کری، وزیر خارجه آمریکا بیان شد.

وزیران خارجه عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر، کویت، عمان و بحرین در دیدار روز جمعه با آقای کری در مونیخ حضور داشته‌اند.

در همین حال به نوشته رویترز، امیرنشین‌های خلیج فارس جامعه جهانی را به در پیش گرفتن موضع قاطع‌تری در خصوص رخدادهای یمن فراخوانده‌اند.

بنابر این گزارش، امیرنشین‌های خلیج فارس معتقدند که جامعه جهانی از طریق سازمان ملل متحد یا نهادهای دیگر بین‌المللی باید تحولات یمن را با دقت بیشتری رصد کند و شورای امنیت نیز نشست‌های بیشتری را به یمن اختصاص دهد.

از سوی دیگر به گزارش خبرگزاری فرانسه شورای امنیت احتمال برقراری تحریم علیه شبه نظامیان حوثی را در پی تحولات سیاسی روز جمعه این کشور در دست بررسی دارد.

شورشی‌های شیعه یمنی در روند قدرت‌گیری ماه‌های اخیر خود، روز جمعه هفدهم بهمن با انحلال پارلمان یمن، از تشکیل یک شورای رهبری برای اداره امور یمن خبر دادند.

نیروهای حوثی گفته‌اند تشکیل شورای ریاست جمهوری برای «پرکردن خلاء سیاسی» ایجاد شده، ضرورت دارد.

ایران به طور رسمی از تداوم مذاکرات میان جناح‌های یمن حمایت می‌کند اما فرماندهانی از سپاه پاسداران و رسانه‌های وابسته به آنها در تهران، از قدرت‌یابی شیعیان حوثی ابراز خرسندی کرده‌اند.

رسانه‌های عربی نیز شنبه هجدهم بهمن خبر دادند که در تازه‌ترین تحول منطقه‌ای، شش امیرنشین خلیج فارس برای فراخواندن سفیران خود از یمن، به مفهوم قطع رابطه با حاکمان جدید یمن، به اجماع رسیده‌اند.

آمادگی شورای امنیت برای تحریم حوثی‌ها

خبرگزاری فرانسه گزارش داده‌است که شورای امنیت احتمال برقراری تحریم علیه شبه نظامیان حوثی را در پی تحولات سیاسی روز جمعه این کشور در دست بررسی دارد.

رئیس نوبتی شورای امنیت گفت اگر مذاکرات میان جناح‌های یمن برای خاتمه دادن به ناآرامی‌ها از سرگرفته نشود این شورا آماده برقراری «فوری» تحریم است.

شورای امنیت خواهان آزادی بی قید و شرط عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری و دیگر مقامات بلندپایه یمنی شد که در روزهای گذشته از سوی نیروهای حوثی در حصر قرار گرفته‌اند.

به گزارش آسوشیتدپرس، مارک لیال گرانت، سفیر بریتانیا در سازمان ملل، ابراز «امیدواری» کرد که در یمن «برای شنیدن پیام شورای امنیت گوش شنوا وجود داشته باشد».

ملک سلمان، پادشاه جدید عربستان سعودی، در دیدار دو هفته پیش با باراک اوباما در ریاض، در باره یمن با او رایزنی کرد اما از آن روز، اوضاع یمن به سود شیعیان و ایران که حامی آنها محسوب می‌شود، و به زیان سعودی و امیرنشین‌ها، تغییر کرده‌است.

در همین حال، کاخ سفید هفته گذشته گفته بود، سند قاطعی در مورد حمایت ایران از حوثی‌ها در دست نیست.

حامیان منصور هادی عبد ربه، اقدام شیعیان طایفه حوثی را «کودتا» نامیده و آن را محکوم کرده‌اند.

در روزهای پیش صدها هزار نفر از حامیان عبد ربه و دولت مرکزی در خیابان‌های صنعا و شهرهای دیگر تظاهرات کرده و گفتند با مبدل کردن کشورشان به یک سومالی دیگر که در هرج و مرجی بزرگ دست و پا می‌زند، مخالف هستند.

نبود قدرت مرکزی قاطع در صنعا می‌تواند مرزهای یمن با عربستان سعودی را نیز بی‌ثبات کند.

یمن از زمان ریاست جمهوری علی عبدالله صالح در کنار آمریکا، با نیروهای القاعده که عمدتا در جنوب یمن مستقر هستند، در مبارزه بوده‌است.

علی عبدالله صالح در سال ۲۰۱۲ زخمی و از قدرت برکنار شد و جانشین او، عبد ربه منصور هادی نیز از ماه گذشته که نیروهای حوثی بر اقامتگاه ریاست جمهوری و ساختمان‌های مهم دولتی در صنعا مسلط شدند، به خانه خود رفت و در آنجا در حصر است.

پهپادهای آمریکا در روزهای گذشته حارث النظاری، یکی از رهبران مهم القاعده یمن را که دستوردهنده حمله برادران «کواشی» به دفتر نشریه هجوپرداز شارلی ابدو در پاریس بود، در حمله‌ای در جنوب یمن کشتند.

XS
SM
MD
LG