لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۵

ظریف در مونیخ: اکنون زمان توافق نهايی با ايران است


محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران
محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران

محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران، روز يکشنبه ۱۹ بهمن گفت که «اکنون» زمان توافق نهايی با ايران بر سر برنامه هسته‌ای آن است اما هشدار داد که شرط اين توافق، «احترام به ايران» است.

وزير امور خارجه جمهوری اسلامی افزود که «فرصت فعلی نبايد از دست برود زيرا هرگز تکرار نخواهد شد.»

به گزارش خبرنگار اعزامی راديو فردا به مونیخ آلمان آقای ظريف این مطلب را يکشنبه پس از ديدار با همتای آمريکايی خود در حاشيه کنفرانس امنيتی مونيخ اظهار کرد.

آقای ظریف هم‌چنین گفت که «فکر نمی‌کنم تمدید دوباره مذاکرات به نفع کسی باشد و معتقد هم نیستم که تمدید امری لازم یا مفید باشد.»

وی در ادامه اما گفت که «شکست مذاکرات هسته‌ای آخر دنيا نيست» و افزود است: «تحريم‌ها بايد رفع شوند.»

محمدجواد ظریف افزود: «در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای، مردم ايران ما را مسئول اين شکست نخواهند دانست بلکه زياده‌خواهی‌هايی که شد را مسئول اين شکست خواهند دانست.»

آقای ظریف با این حال در ادامه گفت که «ترجیح من این است به جای گشتن به دنبال مقصر، بتوانیم از موفقیت‌ها صحبت کنیم.»

وزير امور خارجه جمهوری اسلامی با بيان اينکه «تحريم‌ها به هدف خود نرسيده‌اند»، اضافه کرد: «قبل از آغاز تحريم‌ها ما ۲۰۰ سانتريفيوژ داشتيم و حالا ۲۰ هزار.»

محمدجواد ظريف همچنين به سخنان علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، که ساعتی پيش از سخنرانی او، در تهران بيان شد اشاره کرده و گفته است که در ايران هم رهبر و هم دولت حسن روحانی «در تلاش برای موفقيت مذاکرات هستند.»

آقای ظريف همچنين با بيان اينکه تمديد مذاکرات ايران با ۱+۵، شامل آمريکا، فرانسه، بريتانيا، چين، روسيه و آلمان، «موثر نخواهد بود و نتيجه‌ای نخواهد داشت»، گفت که اعضای اين گروه هم «بر همين باورند که هرچه زودتر به توافق برسيم.»

ساعتی پيش از اين سخنان محمدجواد ظريف؛ آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، گفت که با «توافق بد» بر سر برنامه هسته‌ای ايران با قدرت‌های جهانی، موافق نيست اما با «توافقی که بتواند انجام بشود» موافق است.

آقای خامنه‌ای همچنين افزود: «مذاکره‌کنندگان ما تلاش می‌کنند که حربه تحريم را از دست دشمن بگيرند، اگر توانستند که چه بهتر؛ اگر نتوانستند همه بدانند راه‌های فراوانی در کشور هست که اين حربه را کُند می‌کند.»

روز یک‌شنبه یک مقام مذاکره‌کننده غربی درباره مذاکرات سه روز گذشته به رادیو فردا گفت که «هنوز زمان مذاکرات آینده ایران و ۱+۵ مشخص نیست».

وی هم‌چنین افزود که در مذاکرات این چند روزه «پیشرفت چندانی به‌دست نیامده» اما دیپلمات‌ها برای پیشبرد اهداف این گفت‌وگوها هم‌چنان در تلاش‌اند.

«پیاده‌روی عرف دیپلماسی بود»

به گزارش هانا کاویانی، خبرنگار اعزامی رادیو فردا به مونیخ، محمدجواد ظریف روز یک‌شنبه در ادامه سخنانش به انتقادهای نمایندگان مجلس در ایران اشاره کرده و گفت «به مجلس می‌روم چون معتقدم باید به انتقادها پاسخ داد.»

وی هم‌چنین در پاسخ به انتقادها در مورد پیاده‌روی‌اش با همتای آمریکا خود افزود که «به مجلس می‌روم تا به آنها بگویم پیاده‌روی در ژنو امری عادی در عرف دیپلماسی بود.»

محمدجواد ظریف به تازگی در جریان دور دیگری از مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای پنج به علاوه یک که در ژنو سوئیس برگزار می‌شد، دقایقی در خیابان‌های اطراف محل مذاکرات، با جان کری، وزیر خارجه آمریکا پیاده‌روی کرد.

این اقدام وزیر خارجه ایران، خطیبان نماز جمعه و شماری دیگر از اصولگرایان را به موضع‌گیری و انتقاد واداشته است.

ازجمله ۲۱ نماینده مجلس ایران با طرح سوال از محمدجواد ظریف، از او خواسته‌اند تا درباره پیاده‌روی با همتای آمریکایی‌اش، توضیح دهد.

«آماده‌ایم با عربستان گفت‌وگو کنیم»

وزیر خارجه ایران در بخش دیگری از سخنانش گفت که «چه در صورت دست‌یابی به توافق و چه شکست مذاکرات [هسته‌ای] آماده‌ایم در مورد مشکلات منطقه با همه کشورها ازجمله عربستان سعودی گفت‌وگو کنیم.»

«رسیدگی به پرونده جیسون رضائیان ادامه دارد»

محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران، همچنين با اشاره به تفهيم اتهام جيسون رضائيان، خبرنگار آمريکايی - ايرانی روزنامه واشنگتن‌پست، ابراز اميدواری کرد که او از اتهاماتش تبرئه شود.

به گزارش خبرگزاری اعزامی رادیو فردا، آقای ظريف گفت روزی که آقای رضائيان از اتهامات‌اش تبرئه شود «روز خوشحالی» او خواهد بود.

با وجود اين، خبرگزاری جمهوری اسلامی (ايرنا) به نقل از وزير امور خارجه گزارش داد که «ما فکر می‌کنيم آقای رضائيان مشکل دارد و فقط به عنوان روزنامه‌نگار از کشور ما ديدار نکرده است.»

او همچنين گفت که «روند قانونی» رسيدگی به پرونده جيسون رضائيان ادامه دارد.

XS
SM
MD
LG