لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۴

کری: همچنان اختلاف های جدی در مذاکرات با ايران وجود دارد


جان کری، وزير امور خارجه آمريکا، يک روز پيش از آغاز مذاکرات خود با محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران گفته است، همچنان اختلاف های جدی بر سر برنامه هسته ای ایران وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای کری که روز شنبه ۲۱ فوريه در کنفرانسی خبری در لندن صحبت می کرد، گفته است: همچنان اختلاف های جدی وجود دارد، هنوز هم راه درازی برای پيمودن وجود دارد.

وزير امور خارجه آمريکا تاکيد کرده است:باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، تمايلی ندارد مذاکرات موجود پس از مهلت تعيين شده ادامه يابد.

در حالی جان کری از شکاف مواضع ايران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ بر سر برنامه هسته ای ايران صحبت کرده است که روز شنبه مذاکرات فنی هسته ای ايران و آمريکا در ژنو با حضور علی اکبر صالحی، رئيس سازمان انرژی اتمی ايران و ارنست مونز، وزير انرژی آمريکا شامگاه شنبه دوم اسفندماه برگزار شد.

در همين زمينه، محمد جواد ظريف نیز روز شنبه در بدو ورود به ژنو گفته است که ايران «توافق مبهم و ناقص را نمی‌پذيرد.»

به گزارش واحد مرکزی خبر، وزير امورخارجه ايران گفته است:« لازم است برای رسيدن به توافق هر زمان که راجع به موضوعی بحث می‌شود، اين مسئله را مدنظر داشته باشيم که تا رسيدن به توافق کامل، هيچ توافقی وجود نخواهد داشت.»

محمد جواد ظريف با اشاره به اين که «بحث های خوبی»‌ در مذاکرات جاری ايران و آمريکا در ژنو در سطح معاونان در روزهای جمعه و شنبه مطرح شد،‌ گفته است: درباره موضوعات توافقی صورت نگرفته است.

وزير امور خارجه ايران درباره حضور علی‌اکبر صالحی، رئيس سازمان انرژی اتمی در مذاکرات هسته‌ای که برای اولين بار است صورت می‌گيرد نيز عنوان کرد: «ما به مراحلی رسيديم که نياز است فردی با اشراف کامل به موضوعات هسته‌ای ايران در سطح آقای صالحی اين کار را انجام دهد.»

آقای ظريف همچنين حضور حسين فريدون دستيار ويژه رئيس جمهور در اين رايزنی‌ها را نيز در راستای هماهنگی بيشتر با رييس جمهوری ايران دانسته است.

«توافق دو مرحله ای نداریم»

در همین حال، مذاکرات در سطح معاونان وزير بين ايران و آمريکا و با حضور معاون مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا در صبح روز شنبه ادامه داشت.

در روز نخست اين مذاکر ات عباس عراقچی، معاون وزير امور خارجه ايران، با وندی شرمن، معاون سياسی وزارت امور خارجه آمريکا و و هلگا اشميد، معاون فدريکا موگرينی مذاکره کردند.

عباس عراقچی در خصوص جريان مذاکرات روز های جمعه و شنبه گفته است:«پس از يک سال مذاکره در همه ابعاد و موضوعات در شرايطی هستيم که بايد وارد جزئيات شويم به ويژه اينکه قصد ما اين است که در توافق نهايی کليات و جزئيات يکپارچه باشد، به همين دليل مجبور هستيم که وارد همه جزئيات در همه موضوعات و مراحل شويم.»

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، معاون وزير امور خراجه ايران افزوده است: اين شرايط ايجاب می کند که مذاکرات فشرده و به صورت طولانی برگزار شود ضمن آن که توافق دومرحله ای نخواهيم داشت .

پيشتر علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، مخالفت خود را با دو مرحله ای شدن توافق هسته ای بين ايران و گروه ۱+۵ اعلام کرده بود.

ايران و آمريکا، بريتانيا، فرانسه، روسيه، چين و آلمان، کشورهای عضو گروه ۱+۵، در ماه نوامبر سال ۲۰۱۳ در ژنو به يک توافق موقت برای حل مناقشه هسته ای ايران دست يافتند. از آن زمان تاکنون دو طرف در حال مذاکره برای دستيابی به يک توافق نهايی هستند.

ايران و گروه ۱+۵ از زمان توافق موقت ژنو در نوامبر ۲۰۱۳ تاکنون دوبار مهلت دستيابی به توافق را تمديد کرده اند. اکنون مهلت برای دست يابی به توافق ماه ژوئن تعيين شده است و قرار است تا۲۴ ماه مارس ايران و گروه ۱+۵ به توافقی سياسی در اين زمينه دستيابند.

XS
SM
MD
LG