لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۹

آغاز مذاکرات دوجانبه ایران و آمریکا در ژنو


وندی شرمن و عباس عراقچی سرپرستی هیات مذاکره‌کنندگان آمریکایی و ایرانی را بر عهده دارند
وندی شرمن و عباس عراقچی سرپرستی هیات مذاکره‌کنندگان آمریکایی و ایرانی را بر عهده دارند

مذاکرات دوجانبه هسته‌ای ایران و ایالات متحده در سطح معاونان وزرای خارجه دو کشور پیش از ظهر جمعه، اول اسفند در شهر ژنو سوئیس آغاز شد.

ریاست هیات مذاکره‌کنندگان ایرانی در این مقطع بر عهده عباس عراقچی است و در نقطه مقابل نیز وندی شرمن ریاست هیات مذاکره‌کنندگان آمریکایی را بر عهده دارد تا روز یکشنبه که این بار محمدجواد ظریف و جان کری، وزرای خارجه ایران و آمریکا وارد مذاکره با یکدیگر شوند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، از حضور مجید تخت‌روانچی، معاون اروپا و آمریکا وزیرخارجه ایراندر مذاکرات امروز، جمعه، خبر داده است.

این خبرگزاری همچنین به نقل از عباس عراقچی نوشته که احتمال دارد در روز چهارم ازمذاکرات، سایر معاونان وزیران خارجه کشورهای ۱+۵ هم به این مذاکرات ملحق شوند.

آقای عراقچی پس از آن روز سه‌شنبه به وین، مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌رود تا با یوکیا آمانو، دبیرکل این نهاد «درباره سرعت بخشیدن به همکاری‌های ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت‌و‌گو کند».

این مذاکرات در حالی پی گرفته می‌شود که طرفین اعلام کرده‌ بودند قصد دارند تا اوایل فروردین به توافق یا تفاهمی سیاسی دست یابند و پس از آن وارد جزییات شوند، اما آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی به تازگی گفته که موافق دو مرحله‌ای شدن توافق نیست چرا که اعتقاد دارد غرب این مسئله را «وسیله‌ای برای بهانه‌گیری‌های پی در پی» خواهند کرد.

محمدجواد ظریف نیز روز جمعه تاکید کرد که بحث تک مرحله‌ای شدن توافق موضع جدید جمهوری اسلامی نیست و یک اصل در مذاکرات وجود دارد و آن نیز این است که «بر روی هیچ چیز توافق نشود، مگر اینکه بر روی همه چیز توافق شود».

آقای ظریف روز شنبه عازم ژنو خواهد شد تا فردای آن با همتای آمریکایی خود به گفت‌وگو بپردازد.

XS
SM
MD
LG