لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۴۲

خامنه‌ای: اگر مسئله هسته‌ای پیش برود، باز تحریم‌ها برداشته نخواهد شد


آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، بار دیگر پیش‌بینی کرد که تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران حتی در صورت توافق هسته‌ای باقی خواهد ماند و ضمن این پیش‌بینی خواستار ایستادگی کشور در برابر تحریم‌ها شد.

وی همچنین ایالات متحده را متهم ساخت که کمک‌های تسلیحاتی در اختیار گروه حکومت اسلامی قرار می‌دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله خامنه‌ای در روز چهارشنبه، ۲۹ بهمن، وی در جمع گروهی از اهالی آذربایجان ایران با اشاره به تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران اظهار داشت: «باید کار جدی انجام بگیرد. ما می‌توانیم علیه تحریم ایستادگی کنیم و هدف‌های دشمنان را ناکام بگذاریم. اگر نکنیم دشمن برای برنامه هسته‌ای ما شرط می‌گذارد و تحریم می‌کند.»

به گفته او، «دشمن از حربه تحریم دارد حداکثر استفاده را می‌کند و هدفش این است که حرکت مردم را متوقف کند».

رهبر جمهوری اسلامی در ادامه افزود: «بنده عقیده‌ام این است اگر مسئله هسته‌ای همان‌طور که آنها دیکته می‌کنند هم پیش برود باز هم تحریم‌ها برداشته نخواهد شد؛ چون با اصل انقلاب مخالفند.»

آیت‌الله خامنه‌ای اواخر اسفند سال گذشته نیز پیش‌بینی مشابهی کرده و گفته بود که «اگر مذاکرات به نتیجه هم برسد، تحریم‌ها وجود خواهد داشت چرا که مسئله هسته‌ای و حقوق بشر بهانه‌ای بیش نیست و زورگویان جهانی از استقلال‌طلبی و الگو شدن ملت ایران در هراسند».

ایران و کشورهای گروه ۱+۵ در میانه مذاکرات دامنه‌داری قرار دارند که آذر سال گذشته با دستیابی به یک توافق موقت در ژنو به نقطه عطف خود رسید، توافقی که به کاهش تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی و آزاد شدن بخشی از دارایی‌های بلوکه شده ایران در کشورهای دیگر انجامید.

با این حال آقای خامنه‌ای نسبت به سرانجام رسیدن مذاکراتی که قرار است تا تیر ماه آینده به طول بینجامد، ابراز بدبینی کرده است.

وی در بخشی دیگر از سخنان روز چهارشنبه خود به گروه «حکومت اسلامی» یا داعش و ائتلاف بین‌المللی علیه آن اشاره کرد، ائتلافی که به رهبری آمریکا شکل گرفته است.

آیت‌الله خامنه‌ای گفت: «در ائتلاف مزورانه‌ای که علیه داعش تشکیل دادند، نامه نوشتند به وزارت خارجه ایران که ما از داعش حمایت نمی‌کنیم. اما عکس‌های کمک تسلیحاتی آمریکا به داعش در اختیار مجاهدین انقلابی بود.»

آبان امسال روزنامه وال استریت جورنال گزارش داده بود که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در نامه محرمانه‌ای به آیت‌الله خامنه‌ای بر منافع مشترک طرفین در جنگ علیه داعش پرداخته است، امری که انتقاد شدید جمهوری‌خواهان آمریکا را برانگیخت.

با این حال آقای خامنه‌ای چندی بعد از آن، ائتلاف بین‌المللی علیه داعش را «دروغ محض» خواند و گفت که داعش با ظاهری اسلامی در خدمت آمریکا، اسرائیل و کشورهای اروپایی است.

وال استریت جورنال اما روز ۲۴ بهمن گزارش داد که این بار آیت‌الله خامنه‌ای به باراک اوباما نامه نوشته و از احتمال همکاری تهران و واشینگتن در مبارزه علیه داعش در صورت توافق بر سر مساله هسته‌ای ایران سخن گفته است. این گزارش را اما وزارت خارجه ایران تکذیب کرد.

XS
SM
MD
LG