لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۱

تیم آژانس اتمی هفته آینده به تهران می‌رود


«ترو وارجورانتا»، معاون مدیرکل و رئیس بخش پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
«ترو وارجورانتا»، معاون مدیرکل و رئیس بخش پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه، ۱۳ اسفند، گفت که تیمی به ریاست بازرس ارشد آژانس قرار است روز ۱۸ اسفند (۹ مارس) برای گفت‌وگو به تهران برود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتشار بیانیه‌ای گفت که «آژانس و ایران موافقت کرده‌اند تا در تاریخ نهم مارس ۲۰۱۵ یک جلسه فنی در تهران داشته باشند.»

ریاست هیئت اعزامی آژانس را «ترو وارجورانتا»، معاون مدیرکل و رئیس بخش پادمان‌های آژانس، برعهده خواهد داشت.

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز دوشنبه با توجه به نزدیک شدن به موعد توافق در مورد پرونده اتمی ایران گفت که آژانس هنوز نمی‌تواند زمان دقیقی را برای بررسی فعالیت‌های اتمی ایران اعلام کند.

آقای آمانو اظهار داشت: «همه چیز بستگی به سطح و سرعت همکاری ایران دارد. من نمی‌توانم بگویم که با فرارسیدن مهلت گفت‌وگو، ما هم به پایان بررسی‌های خود خواهیم رسید.»

وی افزود: «ما پرسش‌های خود را خیلی واضح پرسیده‌ایم تا آنها [ایرانی‌ها] بتوانند پاسخ دهند.»

هفته گذشته عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، در وین با یوکیا آمانو گفت‌وگو داشت و آژانس در مورد این دیدار اعلام کرد که «این نشست مفید بود و روند تفاهم بهتر دو طرف را تسهیل کرد».

آژانس در کنار بازرسی‌های متعدد خود از تأسیسات هسته‌ای ایران خواستار آن نیز هست که تهران در مورد اتهامات مربوط به تلاش‌های احتمالی پیشین جمهوری اسلامی برای «ساخت بمب اتم» پاسخ دهد.

جمهوری اسلامی ایران این اتهام‌ها را رد کرده‌ است و تحقیقات آژانس در این زمینه، پس از اندکی پیشرفت در سال گذشته، با توقف روبه‌رو شد، به طوری‌ که آخرین جلسه فنی مربوط به این قضیه در ماه نوامبر برگزار شده‌ است.

تلاش‌های آژانس برای راستی‌آزمایی صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران بخشی است از تلاش‌ها برای اعتمادسازی‌هایی که می‌تواند به روند مذاکرات ایران و قدرت‌های غربی نیز کمک کند.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز چهارشنبه در مورد روند پیشرفت آخرین مذاکراتی که با همتای آمریکایی خود داشته به خبرگزاری رویترز گفت که «پیشرفت داشته‌ایم اما کار زیادی باقی مانده است».

روز چهارشنبه یک مقام ارشد آمریکایی نیز که نام او فاش نشده در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس از کاهش احتمال دست‌یابی طرف‌های مذاکره هسته‌ای به یک توافق اولیه و رسمی در ماه جاری سخن گفت.

XS
SM
MD
LG