لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۶

آمانو: نمی‌توانيم زمان دقيق نتیجه بررسی برنامه اتمی ايران را اعلام کنيم


يوکيا آمانو، مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، با توجه به نزديک شدن به زمان موعد رسيدن توافق در مورد پرونده اتمی ايران گفت که آژانس هنوز نمی‌تواند زمان دقيقی را برای بررسی فعاليت‌های اتمی ايران اعلام کند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، آقای آمانو روز دوشنبه ۱۱ اسفند گفت: «همه چيز بستگی به سطح و سرعت همکاری ايران دارد. من نمی‌توانم بگويم که با فرا رسيدن مهلت گفت‌وگو، ما هم به پايان بررسی‌های خود خواهيم رسيد».

وی افزود: «ما پرسش‌های خود را خيلی واضح پرسيده‌ايم تا آن‌ها (ايران) بتوانند پاسخ دهند».

آقای آمانو گفته است که دو پرسش در مورد افراد درگیر در پروژه هسته‌ای ایران و همچنین مسائل مربوط به آزمایش احتمالی انفجاری باقی مانده است و قرار بوده که اواخر اوت پارسال، اوایل شهریور ماه - به آن پاسخ داده شود.

مدیرکل آژانس افزوده است: بدون داشتن اطلاعات کافی در مورد این دو موضوع اصلی، تایید صلح آمیز بودن برنامه اتمی ایران، امکان پذیر نیست.

ايران و گروه ۱+۵، متشکل از ايالات متحده، بريتانيا، فرانسه، روسيه، چين و آلمان قصد دارند تا اوايل فروردين ماه به تفاهم سياسی دست يابند.

جان کری، وزير خارجه آمريکا هم قرار است روز دوشنبه با محمدجواد ظريف در مونترو سوئيس ديدار و گفت‌وگو کند.

بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل که راهی واشينگتن شده، قرار است در کنگره آمريکا در خصوص برنامه اتمی ايران سخنرانی کند. اين سخنرانی بدون هماهنگی با کاخ سفيد و به دعوت جان بينر، رييس مجلس نمايندگان آمريکا انجام می‌شود.

در حالی که منتقدان آقای نتانياهو از او خواسته‌اند از اين سخنرانی و به خطر انداختن «روابط نزديک آمريکا و اسرائيل» خودداری کند، آقای نتانياهو اين انتقادها را رد کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای نتانياهو روز دوشنبه در واشينگتن گفت: «با هرگونه معامله‌ای که ايران را به يک قدرت هسته‌ای تبديل کند، مخالفت کرده و در مقابل آن می‌ايستم».

XS
SM
MD
LG