لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۲

تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران عازم مونترو سوئیس شد


یکی از دیدارهای وندی شرمن، معاون وزارت خارجه آمریکا و همتای ایرانی او عباس عراقچی
یکی از دیدارهای وندی شرمن، معاون وزارت خارجه آمریکا و همتای ایرانی او عباس عراقچی

خبرگزاری دولتی ایرنا خبر داد که تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران صبح روز دوشنبه ۱۱ اسفند، عازم شهر مونترو سوئیس شده و تا ساعاتی دیگر در این شهر با مقامات آمریکایی و اروپایی مذاکره خواهد کرد.

براساس این گزارش، عباس عراقچی و مجید تخت روانچی، اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با وندی شرمن، معاون وزارت خارجه آمریکا و هلگا اشمیت، معاون هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا، مذاکره خواهند داشت.

به گفته خبرگزاری دولتی ایرنا، علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی و ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا نیز به درخواست محمد جواد ظریف و جان کری، وزرای خارجه ایران و آمریکا، در این دور از مذاکرات حضور خواهند داشت.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، نیز ساعات پایانی یک‌شنبه، دهم اسفند، برای انجام مذاکرات هسته‌ای و دیدار با همتای ایرانی خود وارد شهر ژنو در سوئیس شد.

مذاکرات مقامات ایرانی با مقامات آمریکایی و هلگا اشمیت معاون هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا تا بعدازظهر چهارشنبه ادامه خواهد یافت و از روز پنجشنبه، ۱۴ اسفند، مذاکرات هیئت ایرانی با اعضای گروه ۱+۵ آغاز می‌شود.

ایران و آمریکا از روز جمعه تا دوشنبه هفته گذشته چهار روز مذاکرات فشرده را پشت سر گذاشتند که برای اولین بار وزیر انرژی ایالات متحده و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز در کنار وزیران خارجه دو کشور به گفت‌وگو با یکدیگر پرداختند.

مقامات ایران این دور از مذاکرات را مثبت ارزیابی کرده‌اند، از جمله مجید تخت روانچی، معاون وزیر خارجه ایران، که پیشتر نیز گفته بود که «پیشرفت قابل توجهی» به دست آمده‌است.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، روز یکشنبه دهم اسفند با اشاره به این که نمی‌تواند قول بدهد که مذاکرات جاری به یک توافق با ایران منجر خواهد شد، ابراز امیدواری کرده‌است که این مذاکرات نتیجه داده و بتوان به «یک توافق خوب» دست یافت.

گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی باید تا روز ۳۱ مارس به توافق سیاسی منجر شود و طرفین تا اواخر ماه ژوئن فرصت خواهند داشت تا زمینه تفاهم نهایی و جامع را فراهم کنند.

همزمان با آغاز دور دیگری از مذاکرات درباره برنامه اتمی ایران، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در روز دوشنبه گفت: «اساس مذاکرات هسته‌ای تلاش برای حصول به نقاط مشترک و اعتماد دو جانبه است و به اعتقاد ما همه تحریم‌ها باید در یک لحظه برداشته شوند.»

در همین حال محمود جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز شنبه، نهم اسفند، گفته بود که در مذاکرات دوجانبه هسته‌ای ایران و آمریکا در هفته گذشته «پیشرفت قابل ملاحظه‌ای» در زمینه‌های فنی صورت گرفته، اما در «حوزه‌های دیگر هسته‌ای» و تحریم‌ها اختلافات هم‌چنان باقی است.

در هفته گذشته حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران و برخی از دیگر مقامات دولتی بارها خواستار رفع تحریم‌های غرب علیه ایران شده‌اند.

از جمله آقای روحانی روز چهارشنبه ششم اسفند گفته بود که «طرف مذاکره ما باید بداند پایان این مذاکرات و نتیجه توافق برداشتن همه تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی باشد».

در عین حال آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز ۲۹ بهمن پیش‌بینی کرد که تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران حتی در صورت توافق هسته‌ای نیز باقی خواهد ماند.

XS
SM
MD
LG