لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۲

عراقچی: ادامه مذاکرات هسته ای دوشنبه در سوئيس برگزار می شود


عباس عراقچی، معاون وزير امور خارجه و عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته ای ايران، روز يکشنبه ۱۰ اسفند گفته است که مذاکرات هسته ای در سطح معاونان وزرای امور خارجه ۱+۵ در حاشيه نشست شورای حقوق بشر در مونترو سوئيس روز دوشنبه از سر گرفته می شود.

عباس عراقچی در گفت وگو با واحدمرکزی خبر اضافه کرده است:« آقای ظريف به منظور شرکت در نشست شورای حقوق بشر به سوئيس می رود و در حاشيه اين نشست ، مذاکرات هسته ای هفته گذشته نيز با حضور تيم هسته ای پيگيری خواهد شد .»

طبق اين گزارش در ادامه اين مذاکرات از روز پنجشنبه جان کری، وزيرامور خارجه آمريکا، وارنست مونيز، وزير انرژی آمريکا، با محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران و علی اکبر صالحی، رييس سازمان انرژی اتمی ايران در مونترو سوييس مذاکره خواهند کرد.

ايران و کشورهای آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين، و روسيه به همراه آلمان در تلاشند تا اوايل فروردين ماه در خصوص چارچوب کلی يک توافق (سياسی) برای حل مناقشه هسته ای ايران دستيابند.

در حالی اين مذاکرات برگزار خواهد شد که مقام های ايرانی و آمريکايی از پيشرفت در اين دور از مذاکرات صحبت کرده اند.

مجيد تخت روانچی، از اعضای ارشد در تيم مذاکره‌کننده ايران، روز پنجشنبه هفتم اسفندماه گفته بود: «در دور اخير مذاکرات ژنو پيشرفت قابل توجهی به دست آمد که اميدواريم در مذاکرات هفته آينده بتوانيم قدم‌های مثبت بيشتری برداريم.»

از سوی ديگر يک مقام آمريکايی نيز روز جمعه هشتم اسفندماه گفته بود، مذاکرات برای حل مناقشه هسته ای جمهوری اسلامی ايران پيشرفت های اساسی و قابل توجهی داشته است، اما همچنان مسايل دشواری وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اين مقام بلندپايه آمريکايی که نخواست نامش فاش شود، گفته بود:«خيلی واضح است که مذاکرات پيشرفت اساسی و قابل توجهی داشته است، اختلافات کاهش يافته است، اما واقعا نمی دانيم که قادر خواهيم بود به يک توافق خوب دست پيدا کنيم.»

وی اضافه کرده است:«همچنان مسايل دشواری وجود دارند. هنوز اختلافاتی وجود دارند.»

جان کری، وزير امور خارجه آمريکا، روز يکشنبه با اشاره به اين که نمی تواند قول بدهد که مذاکرات جاری به يک توافق با ايران منجر خواهد شد،اما ابراز اميدواری کرده است که اين مذاکرات نتيجه داده و بتوان به «يک توافق خوب» دست يافت.

ايران و آمريکا، بريتانيا، فرانسه، روسيه، چين و آلمان، کشورهای عضو گروه ۱+۵، در ماه نوامبر سال ۲۰۱۳ در ژنو به يک توافق موقت برای حل مناقشه هسته ای ايران دست يافتند. از آن زمان تاکنون دو طرف در حال مذاکره برای دستيابی به يک توافق نهايی هستند.
ايران و گروه ۱+۵ از زمان توافق موقت ژنو در نوامبر ۲۰۱۳ تاکنون دوبار مهلت دستيابی به توافق را تمديد کرده اند. اکنون مهلت برای دست يابی به توافق ماه ژوئن تعيين شده است و قرار است تا۲۴ ماه مارس ايران و گروه ۱+۵ به توافقی سياسی در اين زمينه دستيابند.

XS
SM
MD
LG