لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۱

مقام آمريکايی: مذاکرات با ايران پيشرفت قابل توجهی داشته است


يک مقام بلندپايه آمريکايی روز جمعه هشتم اسفندماه گفته است، مذاکرات برای حل مناقشه هسته ای جمهوری اسلامی ایران پيشرفت های اساسی و قابل توجهی داشته است، اما همچنان مسايل دشواری وجود دارد و انتظار نمی رود هفته آينده توافق حاصل شود.

به گزارش خبرگزاری وريترز، اين مقام بلندپايه آمريکايی که نخواست نامش فاش شود، گفته است:«خيلی واضح است که مذاکرات پيشرفت اساسی و قابل توجهی داشته است، اختلافات کاهش يافته است، اما واقعا نمی دانيم که قادر خواهيم بود به يک توافق خوب دست پيدا کنيم.»

وی اضافه کرده است:«همچنان مسايل دشواری وجود دارند. هنوز اختلافاتی وجود دارند.»

گزارش ها حاکی است که هفته آينده جان کری، وزيرامور خارجه آمريکا، وارنست مونيز، وزير انرژی آمريکا، با محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران و علی اکبر صالحی، رييس سازمان انرژی اتمی ايران در مونترو سوييس مذاکره خواهند کرد.

ايران و کشورهای آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين، و روسيه به همراه آلمان در تلاشند تا اوايل فروردين ماه در خصوص چارچوب کلی يک توافق (سياسی) برای حل مناقشه هسته ای ايران دستيابند.

در همين حال يک مقام ارشد آمريکايی ديگر نيز به خبرگزاری فرانسه گفته است که واشينگتن محورها و اصول نهايی برای توافق با ايران را ارائه کرده است.

اين مقام آمريکايی که نخواست نامش فاش شود، اضافه کرده است: واشينگتن در راستای دستيابی به يک «توافق خوب» چندبار با تمديد مذاکرات موافقت کرد و دليل چنين رويکردی اين بود که ما قاطعانه بر سر اصول مشخصی تاکيد داشته ايم.

وی همچنين تصريح کرده است: ما تنها توافقی را خواهيم پذيرفت که راه های دستيابی ايران به ساخت سلاح هسته ای را ببندد.

«قضاوت جهانی درباره توافق با ايران»

درهمين حال، وندی شرمن، معاون سياسی وزير خارجه آمريکا و مذاکره کننده ارشد با ايران، روز جمعه گفته است ، اگر مذاکرات جاری با ايران نتيجه دهد و به توافق برسيم، جهان در خصوص اين توافق به مثابه يک موضوع خوب قضاوت خواهد کرد.

خانم شرمن که روز جمعه در موسسه «کارنيگی» واشينگتن صحبت می کرد، اضافه کرده است: چنين توافقی ما را مطمئن می سازد که راه های دستيابی ايران به سلاح اتمی را بسته خواهد شد و راه ديگر وجود ندارد که ما را به چنين هدفی برساند.

کشورهای غربی ایران را متهم می کنند که در پوشش برنامه هسته ای خود در صدد دستیابی به تکنولوژی ساخت سلاح اتمی است. ایران این اتهام را طی سال های اخیر رد کرده است.

XS
SM
MD
LG