لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۲

«پیشرفت قابل توجه» در دور اخیر مذاکره اتمی ایران با گروه ۵+۱


مجید تخت روانچی
مجید تخت روانچی

عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران می‌گوید که «در دور اخیر مذاکرات ژنو» درباره فعالیت‌های اتمی جمهوری اسلامی «پیشرفت قابل توجهی» به دست آمده است.

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی خبرگزاری دولتی ایرنا، در روز پنج‌شنبه، هفتم اسفند، مجید تخت روانچی، از اعضای ارشد در تیم مذاکره‌کننده ایران، که به دانمارک سفر کرده در دیدار با وزیر امور خارجه این کشور گفت: «در دور اخیر مذاکرات ژنو پیشرفت قابل توجهی به دست آمد که امیدواریم در مذاکرات هفته آینده بتوانیم قدم‌های مثبت بیشتری برداریم.»

آخرین دور مذاکره دوجانبه ایران و آمریکا روز دوشنبه، چهارم اسفند، در ژنو در حالی به پایان رسید که طرفین ارزیابی مثبتی از آن داشتند، به ‌طوری که جان کری، وزیر خارجه آمریکا، عنوان کرد که پیشرفتی در کار حاصل شده است.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، هم گفت که درباره کلیات توافق حاصل شده و تنها جزئیات باقی مانده است.

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت ایران، نیز روز چهارشنبه، ۶ اسفند، گفت که «از نظر زمانی مقید هستیم، حداکثر تا یازده فروردین‌ماه سال آینده مذاکرات به فرجام برسد».

این در حالی است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، شامگاه چهارشنبه، ششم اسفند، شش قدرت جهانی را متهم کرد که به گفته او در برابر ایران «تسلیم شده‌اند».

در‌‌ همان روز، اد رویس، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، از جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، به دلیل گفت‌وگوهای حساس هسته‌ای با ایران انتقاد کرده و گفت که ایران در تحقیقات بازرسان بین‌المللی در مورد ساختن بمب اتمی کارشکنی می‌کند.

وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ به این سخنان گفت که ایران به تمام تعهدات مرحله اول توافق پایبند بوده است که باعث از سر گرفته شدن گفت‌وگو‌ها شد.

گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی باید تا روز ۳۱ مارس به توافق سیاسی منجر شود و طرفین تا اواخر ماه ژوئن فرصت خواهند داشت تا زمینه یک تفاهم نهایی و جامع را فراهم کنند.

آقای تخت روانچی روز پنج‌شنبه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «برخی اعضای گروه ۱+۵ تحریم‌های ظالمانه را به عنوان یک اهرم قلمداد کرده و مایل نیستند که از آن دست بکشند، در حالی که این تحریم‌ها می‌باید بدون قید و شرط برداشته شود.»

لغو یک‌‌باره تمام تحریم‌های غرب علیه ایران از جمله خواسته‌های ایران در مذاکرات اتمی با کشورهای گروه ۵+۱ اعلام شده است.

در همین حال حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، نیز روز چهارشنبه گفت که «طرف مذاکره ما باید بداند پایان این مذاکرات و نتیجه توافق برداشتن همه تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی باشد».

در عین حال آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز ۲۹ بهمن پیش‌بینی کرد که تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران حتی در صورت توافق هسته‌ای نیز باقی خواهد ماند.

معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه در دیدار روز پنج شنبه خود همچنین اقدامات تروریستی «در همه اشکال آن» از جمله اقدامات گروه‌های تروریستی در منطقه و دیگر کشورهای جهان از جمله دانمارک را محکوم کرد.

وی اضافه کرد: «امروز تروریسم یک تهدید جدی علیه جامعه جهانی است که ضرورت همکاری بین المللی برای مقابله با آن را ایجاد می‌کند.»

در اواخر ماه بهمن یک مرد مسلمان یک یهودی را در اطراف کنیسه کپنهاگ، پایتخت دانمارک، با شلیک گلوله به سرش کشت.

ساعاتی پیش از آن نیز حمله به نشستی در کافه‌ای در کپنهاگ یک کشته و سه زخمی برجای گذاشته بود.

XS
SM
MD
LG