لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۴

رييس پيشين موساد: سياست های نتانياهو برای اسرائيل مخرب است


بنیامین نتانیاهو و مئير داگان
بنیامین نتانیاهو و مئير داگان

مئير داگان، رييس پيشين موساد اسرائيل، گفته است، سیاست های بنيامين نتانياهو، نخست وزير کشورش، در قبال مساله هسته ای ایران نه تنها به مناسبات اسرائيل و آمريکا لطمه زده بلکه آسیب «استراتژيک» به اين روابط وارد کرده است، و خود او بزودی در يک گردهمايی خيابانی بزرگ عليه نتانياهو سخنرانی خواهد کرد.

آقای داگان انتقاد تند خود را در ارتباط با سخنرانی هفته آينده نخست وزير اسرائيل در کنگره آمريکا در مورد ايران بيان کرده است.

رييس پيشين موساد در مصاحبه با روزنامه اسرائيلی يديعوت آخرونوت که جمعه هشتم اسفند منتشر شده است، گفته است، سياست های نتانياهو برای آینده و امنيت اسرائيل «مخرب» است.

وی افزوده است که دولت آمريکا بخاطر عملکرد «بشدت مخرب» نتانياهو، اتفاقا در اين مرحله «شتاب بيشتری از خود برای دستيابی به توافق هسته ای با ايران نشان می دهد».

به گفته داگان، نتانياهو مسئله هسته ای ايران را به معضلی تنها برای اسرائيل مبدل کرد و موجب شد که جامعه جهانی ديگر حوصله ای برای شنيدن حرفهای او نشان ندهد و «از خود سلب مسئوليت کند».

رييس پيشين موساد افزوده است «واقعيت اين است که تنها چيزی که نتانياهو مشتاق آن است اين است که با نقشه های پشت سر عکس بگيرد».

به گفته داگان، چشم عقل نتانياهو بازنشده و با وجود همه خطرات، او هنوز می خواهد با سر به سوی اين مسيرِ بن بست برود.

رييس پيشين موساد گفته است، همه نهادهای امنيتی و نظامی اسرائيل با گزينه حمله نظامی مخالف بوده اند اما نتانياهو نظر ديگری داشت اما او جرات گرفتن مسئوليت عواقب اين حمله را نداشت «زيرا هرگز مسئوليت تصميمات خود را متقبل نشده است».

آقای داگان اين را نيز گفته است که آگاهی دارد آمريکا بخاطر بحرانی که نتانياهو ايجاد کرده است، اسرائيل را «مجازات» خواهد کرد.

به گفته داگان، آمريکا ممکن است ديگر در صحنه های جهانی از اسرائيل حمايت لازم را به عمل نيآورد و قصد برخی نهادهای اروپايی برای تحريم اسرائيل بخاطر اشغالگری اراضی فلسطينی عملی شود.

مئير داگان گفته است نمی خواهد در اين مقطع، همه اطلاعات خود را در مورد «تنبيه» اسرائيل از سوی آمريکا علنی کند.

آقای داگان از چهار سال پيش که رياست موساد را به پايان برد، به صف منتقدين عملکرد دولت کنونی اسرائيل درمورد ايران پيوسته و چند بار نسبت به عواقب گزينه نظامی يکجانبه کشورش عليه سايت های اتمی ايران هشدار جدی داده و حتی گفته بود اين امر می تواند به انهدام اسرائيل بينجامد.

اين هفته نيز گزارشهای انتشار يافته در رسانه های بين المللی تاکيد داشت که ارزيابی موساد در مورد برنامه اتمی ايران با سخنان دو سال پيش نخست وزير اسرائيل در مجمع عمومی سازمان ملل متحد متفاوت بوده است.

در گزارشها آمده بود، ارزيابی موساد اين بوده که ايران هنوز تا رسيدن به مرحله توانايی برای توليد بمب اتمی، فاصله بيشتری دارد در حالی که نتانياهو در آن زمان گفته بود، ايران ممکن است تا يکسال ديگر توانايی خود را تکميل کند.

رسانه های اسرائيل اعلام کرده اند، روز هفتم مارس/ ۱۶ اسفند يک گردهمايی بزرگ عليه نتانياهو در ميدان «رابين» در تل آويو برگزار خواهد شد و مئير داگان سخنران اصلی آن خواهد بود.

گردهمآيی ضد نتانياهو ده روز قبل از انتخابات پارلمانی اين کشور برگزار می شود.

نخست وزير اسرائيل در روزهای گذشته تاکيد کرده است که با وجود همه انتقادها در آمريکا و اسرائيل از سخنرانی هفته آينده او، سفر به واشينگتن را عملی خواهد کرد.

سوزان رايس، مشاور امنيت ملی آمريکا اين هفته گفت، اين بحران «اساس روابط دو کشور را تخريب کرده است».

جان کری، وزير امور خارجه آمريکا نيز در اظهارنظرهای پی در پی روزهای اخير، صريح تر از هر زمان ديگر، گفت قضاوت نتانياهو در مورد ايران نادرست است.

نخست وزير اسرائيل مدعی است توافق هسته ای در حال تنظيم ميان آمريکا و ديگر قدرت ها با ايران هنوز به اين کشور امکان می دهد که کشوری با قابليت توليد بمب اتمی باقی بماند.

اما وزير امور خارجه آمريکا اين هفته گفت، کسانی که هنوز جزييات اين توافق را نمی دانند، نتيجه گيری شتابزده کرده و می گويند، اين امر مورد پسند ما نيست.

مذاکرات اتمی ايران و قدرت های جهانی در حالی در روزهای آينده در ژنو پيگيری می شود که قرار است سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه نيز به گفت و گوهای جان کری و همتای ايرانی اش بپيوندند.

همزمان با ديدارهای سه جانبه کری- ظريف- لاوروف در سوييس، بنيامين نتانياهو سه شنبه ۳ مارس، ۱۲ اسفند در کنگره سخنرانی می کند و سپس در همآيش کميته روابط عمومی آمريکا و اسرائيل در واشينگتن، سخنرانی اصلی خود را حول محوريت برنامه اتمی ايران ارائه می کند.

با وجود بحران کم سابقه ميان اسرائيل و آمريکا، کاخ سفيد تاييد کرده است که سوزان رايس، مشاور امنيت ملی آمريکا و سامانتا پاور، سفير آمريکا در سازمان ملل در همآيش ايپک حضور می يابند.

XS
SM
MD
LG