لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۱

جان کری: راهی طولانی تا توافق هسته‌ای در پیش است


وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس خبری در حاشیه بیست و هشتمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد
وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس خبری در حاشیه بیست و هشتمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد

جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز دوشنبه، ۱۱ اسفند گفت که در مذاکرات هسته‌ای با ایران پیشرفت‌هایی حاصل آمده، اما هنوز «راهی طولانی» برای دسترسی به توافق در پیش است و «زمان نیز به سرعت می‌گذرد».

به گزارش خبرگزاری‌های رویترز و آسوشیتدپرس، آقای کری که در نشستی خبری در ژنو سخن می‌گفت همچنین درباره افشای گزینشی اطلاعات مربوط به مذاکرات هسته‌ای هشدار داد و تاکید کرد که این امر دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران را دشوارتر می‌سازد.

وزیر خارجه آمریکا عصر دوشنبه با همتای ایرانی خود، محمدجواد ظریف در مونترو سوئیس دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد در حالی که از ساعاتی قبل از آن دور جدید مذاکرات دو جانبه دو کشور با حضور معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا آغاز می‌شود.

در این دور از مذاکرات علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا نیز حضور دارند. این دو مقام ایرانی و آمریکایی در مذاکراتی که ابتدای اسفند ماه در ژنو سوئیس انجام شد برای اولین بار به گفت‌وگوها پیوستند.

آقای صالحی پس از آن اعلام کرد که در این مذاکرات «قدم‌های بلندی» برداشته شده و «نتایج خوبی» خاصل آمده است.

در مذاکرات روز دوشنبه همچنین هلگا اشمید، معاون هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز حضور دارد.

در همین حال محمدجواد ظریف در ژنو عنوان کرد که اگر ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی اراده سیاسی کافی برای حل و فصل مناقشه داشته باشند و با لغو تحریم‌ها موافقت کنند می‌توان همین هفته درباره توافق هسته‌ای به جمع‌بندی رسید.

وزیر خارجه ایران اظهار داشت: «طرف‌های ما در مذاکره، به‌ویژه کشورهای غربی و ایالات متحده، یک بار برای همیشه سعی کنند بفهمند که جمع تحریم و توافق سازگار نیست.»

وی افزود: «اگر آنها خواهان توافق هستند، تحریم‌ها باید کنار گذاشته شوند... ما معتقدیم که همه تحریم‌ها باید لغو شود.»

به گفته او، ایران اراده سیاسی خود برای دستیابی به توافق را با اعزام بلندپایه‌ترین مقامات خود به مذاکرات نشان داده و دیگر کاری نبوده که انجام ندهد.

آقای ظریف در نهایت با اشاره به مذاکرات این هفته ایران با قدرت‌های جهانی گفت: «ما از مذاکرات قبلی تاکنون پیشرفت‌هایی داشته‌ایم و اگر اراده سیاسی برای پذیرش این امر وجود داشته باشد که توافق و تحریم با هم سازگار نیستند، ما این بار می‌توانیم به توافق دست یابیم.»

پیش از این عنوان شده است که ایران و گروه ۱+۵، مشتکل از ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان قصد دارند تا اوایل فروردین ماه به تفاهم سیاسی دست یابند. پس از آن نیز مذاکرات اتمی برای رسیدن به توافق جامع دنبال می‌شود.

XS
SM
MD
LG