لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۱

هشدار مجدد کاخ سفید: کنگره در مذاکرات هسته‌ای دخالت نکند


دنیس مک‌دانو، رئیس دفتر کاخ سفید
دنیس مک‌دانو، رئیس دفتر کاخ سفید

دولت آمريکا بار ديگر به سنای اين کشور هشدار داد تا در مذاکرات هسته‌ای با ايران دخالت نکند زيرا تصويب قانونی احتمالی توسط سنا در اين رابطه می‌تواند «تاثير منفی عميقی» بر گفت‌وگوها با جمهوری اسلامی بگذارد.

به گزارش يکشنبه ۲۴ اسفند خبرگزاری آسوشيتدپرس، دنيس مک‌دانو، رئيس دفتر کاخ سفيد، در نامه‌ای به باب کورکر، رئيس کميته روابط خارجی سنا، گفت که قانون مورد حمايت او فراتر از نقشی است که کنگره می‌خواهد در قبال هرگونه توافق احتمالی با ايران داشته باشد.

به گفته آقای مک‌دانو، اين قانون احتمالی «با مطرح کردن اينکه هر توافقی با ايران بايد توسط کنگره به تصويب برسد، می‌تواند مانع دستيابی به چنين توافقی شود.»

رئيس دفتر کاخ سفيد از ايجاد محدوديت بر سر اختيارات دولت اوباما برای لغو برخی تحريم‌ها عليه ايران در قبال دستيابی به توافق با اين کشور انتقاد کرد.

نامه دنيس مک‌دانو در روزی به رئيس کميته روابط خارجی سنا ارسال شد که قرار است دور تازه گفت‌وگوهای ايران و قدرت‌های جهانی در لوزان سوئيس برگزار شود.

پايگاه اطلاع‌رسانی دولت ایران گزارش داده که تيم مذاکره‌کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی به رياست محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه صبح يکشنبه عازم لوزان شد.

علی‌اکبر صالحی، رئيس سازمان انرژی اتمی در اين سفر نيز تيم هسته‌ای ايران را همراهی می‌کند.

جان کری، وزير امور خارجه و ارنست مونیز، وزير انرژی آمريکا نيز در زمره مقام‌های ارشد ايالات متحده در گفت‌وگوهای اين هفته خواهند بود.

در اوج تنش ميان دولت دموکرات باراک اوباما و کنگره آمريکا با اکثريت جمهوری‌خواه، هم سناتورهای دموکرات و هم جمهوری‌خواهان خواستار نقش‌آفرينی کنگره در هرگونه توافق با ايران هستند.

کاخ سفيد اما اين خواسته را رد کرده است.

با ادامه اختلافات، ۴۷ سناتور جمهوری‌خواه در نامه‌ای به رهبران ايران، با يادآوری قوانين آمريکا گفتند هرگونه توافق احتمالی ميان دولت‌های دو کشور تا زمانی که به تاييد کنگره نرسد، چيزی فراتر از يک توافق اجرايی نيست و رئيس جمهور بعدی آمريکا و کنگره اين کشور امکان لغو آن را دارند.

اين نامه هم در ميان مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی و هم در دولت آمريکا با واکنش‌های مخالف و تندی روبرو شد.

اما جان مک‌کين، سناتور ارشد ايالات متحده تاکيد کرد که جمهوری‌خواهان پشت اين نامه ايستاده‌اند و ليندزی گراهام، ديگر سناتور جمهوری‌خواه نيز گفته که کنگره به دولت آمريکا اجازه نمی‌دهد مانع نقش‌آفرينی آن در لغو تحريم‌هايی شود که توسط خود کنگره به تصويب رسيده است.

XS
SM
MD
LG