لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۷

«ابراز نگرانی مقام کرد» از فعالیت شیعیان تحت حمایت ایران در عراق


اعضای لشکر امام علی در حومه تکریت
اعضای لشکر امام علی در حومه تکریت

در حالی که از عراق خبر توقف عملیات بازپس‌گیری تکریت می‌رسد، یک مقام ارشد در اقلیم کردستان عراق از آینده حضور شبه‌نظامیان شیعه تحت حمایت جمهوری اسلامی در این کشور ابراز نگرانی کرد.

به گفته رئیس اطلاعات و امنیت کردستان عراق، استفاده از این شبه‌نظامیان در عراق می‌تواند با تشدید تنش میان شیعیان و سنی‌ها مشکلی «بزرگ‌تر از داعش» ایجاد کند.

در حال حاضر حدود ۲۰ هزار شبه‌نظامی شیعه و سه هزار نفر از نیروی نظامی عراق تلاش می‌کنند اعضای گروه داعش را از شهر تکریت، زادگاه صدام حسین، بیرون کنند.

مسرور بارزانی، رئیس اطلاعات کردستان عراق، در واکنش به حضور این شبه‌نظامیان گفته است: «ما همه با هم باید با داعش بجنگیم. اما اگر انتقام‌جویی و مقابله به مثل در میان گروه‌های مذهبی و قومی به راه بیفتد، این خود به مسئله‌ای بسیار دشوارتر تبدیل خواهد شد.»

آقای بارزانی که روز دوشنبه، ۲۵ اسفندماه، با شبکه جهانی بی‌بی‌سی گفت‌وگو می‌کرد در ادامه گفت که این خود «مسئله‌ای بسیار دشوارتر از داعش» ایجاد خواهد کرد.

این مقام ارشد کرد مستقیما به جمهوری اسلامی اشاره نکرده است.

با این حال مسئله حضور ایران در عراق به دنبال بالا گرفتن فعالیت اعضای داعش یا حکومت اسلامی تاکنون واکنش چند مقام در منطقه و غرب را به دنبال داشته است.

از جمله هفته گذشته ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، نیز اظهار نظری کرد که یادآور گفته مسرور بارزانی در روز دوشنبه است.

آقای دمپسی هفته گذشته گفت که ایران در حال حاضر نقش مناسبی در عراق ایفا می‌کند، اما «زمانی ‌که افراطیون از آن رانده شدند، این نگرانی وجود دارد که شبه‌نظامیانی که تهران از آنها پشتیبانی می‌کند اتحاد این کشور را به خطر بیندازند».

خبرگزاری آسوشیتدپرس از قول این فرمانده ارشد ارتش ایالات متحده نقل کرد که این نگرانی وجود دارد که شبه‌نظامیان شیعه در آینده دست به اقدام علیه سنی‌ها یا کردهای عراق بزنند و مانعی بر سر تلاش‌ها برای گذر از اختلافات قومی و سیاسی شوند.

در همین حال خبرگزاری فرانسه از عراق خبر می‌دهد که عملیات گسترده بازپس‌گیری شهر تکریت از دست گروه داعش به دلیل «بمب‌ها و تله‌های انفجاری» که این گروه در گوشه‌و کنار شهر کار گذاشته در حال حاضر متوقف شده است.

این خبرگزاری به نقل از سخنگوی یکی از گروه‌های شیعه می‌گوید که این اقدام گروه داعش عملیات تکریت را با «دشواری» روبه‌رو کرده است.

تکريت شهر زادگاه صدام حسين، دیکتاتور مخلوع و رئيس جمهور اسبق عراق، در شمال بغداد است و بازپس‌گيری اين شهر از کنترل حکومت اسلامی (داعش) هم جنبه نمادين دارد و هم برای اجرای عمليات آزادی موصل در ماه‌های آينده ضروری است.

XS
SM
MD
LG