لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۲

فرمانده شبه‌نظامیان شیعه عراق: به آمریکایی‌ها نیازی نداریم


هادی عامری
هادی عامری

فرمانده شبه‌نظامیان شیعه عراق با انتقاد از گروهی در ارتش آن کشور در مورد انتظارشان برای حمایت هوایی نیروهای ائتلاف، نیروهای دولتی را در نبرد برای کنترل تکریت، «کم‌بنیه» توصیف کرده است.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید گفته‌های هادی العامری، فرمانده گردان‌های موسوم به «بسیج مردمی» (حشد شعبی)، می‌تواند نمایانگر فاصله‌گیری احتمالی میان شبه‌نظامیان شیعه و ارتش باشد.

این گفته‌ها پس از آن مطرح می‌شود که با وجود پیشرفت‌های اولیه نیروهای دولتی و شبه‌نظامیان عراقی در نبردها علیه «حکومت اسلامی» در تکریت، کنترل کامل آن با کندی روبه‌رو شد.

هادی عامری، دوم فروردین ماه، در اردوگاه اشرف، طی دیداری با خبرنگاران گفته است «برخی از کم‌بنیه‌ها در ارتش… می‌گویند ما به آمریکایی‌های نیاز داریم. در حالی‌که ما می‌گوییم به آمریکایی‌ها نیاز نداریم».

ارتش عراق در روزهای پایانی سال گذشته خورشیدی خواستار پشتیبانی هوایی نیروهای ائتلاف شده بود.

در آن زمان عبدالوهاب السعدی یکی از فرماندهان ارتش عراق، به خبرگزاری فرانسه گفته بود که با شبه‌نظامیان شیعه و برخی قبایل سنی، تکریت را کاملا محاصره کرده‌اند، اما سنگرها، کیسه‌های شنی و تله‌های انفجاری که گروه‌های جهادی در داخل شهر برپا کرده‌اند، پیشروی را دشوار کرده است.

با این همه پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، گفته است دولت عراق هیچ درخواستی برای حمایت هوایی ائتلاف در عملیات تکریت، که ۲۰ روز پیش آغاز شد، ارائه نکرده است.

یکی از افراد ارتش عراق در میان مهمات باقی‌مانده از شبه‌نظامیان «حکومت اسلامی» در صلاح‌الدین
یکی از افراد ارتش عراق در میان مهمات باقی‌مانده از شبه‌نظامیان «حکومت اسلامی» در صلاح‌الدین

در پی آغاز عملیات تکریت، گزارش‌هایی در مورد نقش و حضور ایران در کنار نیروهای عراقی منتشر شد. قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، در میدان نبرد حضور داشته است و عکس‌های او نیز در کنار نیروهای نزدیک یا وابسته به دولت مرکزی عراق منتشر شده است.

این موضوع خود با واکنش گروهی از سنی‌مذهب‌های عراق و برخی کشورهای منطقه روبه‌رو شده است. [بیشتر بخوانید]

آقای عامری، فرمانده «بسیج مردمی» عراق، از سوی برخی کارشناسان به عنوان «مرد شماره یک ایران در عراق» توصیف می‌شود.

با این حال خبرگزاری فرانسه می‌گوید مشخص نیست چه کسی، اگر اساسا می‌توان از کسی نام برد، فرماندهی تمام عملیات را بر عهده دارد و اختلافات بین گروه‌های مبارز علیه «حکومت اسلامی»، می‌تواند بر روند نبردها تاثیر بگذارد.

XS
SM
MD
LG