لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۹

«نگرانی» آمریکا از کاربرد سلاح‌های سنگین ایرانی در عراق


موشک زمین به زمین فاتح-۱۱۰ ایران
موشک زمین به زمین فاتح-۱۱۰ ایران

یکی از مقامات آمریکایی از نگرانی ایالات متحده نسبت به استفاده از سلاح‌های سنگین ایرانی در داخل خاک عراق، از جمله در جریان حمله اخیر به منطقه تکریت، و «تلفات بالقوه غیرنظامی» ناشی از آنها خبر داد.

این مقام آمریکایی که نخواسته نامش فاش شود روز چهارشنبه، ۲۷ اسفند، در این رابطه به خبرگزاری رویترز گفت که «نگرانی اصلی ما از نحوه استفاده از انواع سلاح‌ها از جمله توپخانه، راکت، و دیگر سامانه‌ها و تلفات بالقوه غیرنظامی و تلفات جانبی است که استفاده از این سلاح‌ها ممکن است برجای بگذارد».

وی تأکید کرد که ایالات متحده همواره «تلاش‌های گسترده‌ای» انجام می‌دهد تا از دقت حملات خود و اجتناب از تلفات جانبی در این حملات مطمئن شود.

خبرگزاری رویترز پیش از این در مورد ادعای استفاده از راکت‌های ایرانی در خاک عراق گزارش داده‌ بود و روزنامه نیویورک تایمز نیز گزارش کرده بود که این راکت‌ها ممکن است موشک‌های فجر-۵ و فاتح-۱۱۰ را نیز دربر بگیرد.

مقام آمریکایی یادشده اما در گفت‌وگوی خود با رویترز از اظهار نظر در مورد این گزارش‌ها و جزئیات سلاح‌های ایرانی که گفته می‌شود در عراق استفاده شده خودداری کرد.

ایالات متحده پیش از این نسبت به تلفات غیرنظامی و بدرفتاری با غیرنظامیان در جریان حملات ارتش عراق و شبه‌نظامیان شیعه به مناطق سنی‌نشین هشدار داده و گفته‌ است که چنین مواردی می‌تواند آتش تنش‌های فرقه‌ای را در مناطق بیشتری شعله‌ور کرده و به پیشروی حکومت اسلامی کمک کند.

جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفته‌ است که کشورش پیش از این مسئله تحویل اسلحه، مهمات، و هواپیما توسط ایران به نیروهای عراقی را پذیرفته است.

وی در عین حال گفته‌ است که «هم‌چنان بر اهمیت این مسئله تأکید داریم که این دست از اقدامات تنش‌های فرقه‌ای به‌راه نیندازد».

نیروهای ارتش عراق در هفته‌های اخیر با همکاری مشاوران نظامی از ایران، حمله‌ای چندجانبه را به سوی شهر تکریت در شمال بغداد آغاز کرده‌اند، اما بازپس‌گیری کامل شهر و پیشروی به سمت مرکز این شهر هم‌چنان با دشواری روبه‌رو است.

XS
SM
MD
LG