لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۳

فرمانده شبه‌نظامیان در عراق: از حمایت بی‌قید و شرط ایران ممنونیم


خودروی نظامی آتش گرفته شبه‌نظامیان شیعه در اطراف تکریت
خودروی نظامی آتش گرفته شبه‌نظامیان شیعه در اطراف تکریت

هادی العامری، فرمانده شبه‌نظاميان شيعه بدر در عراق، آمريکا را متهم کرد که در عمل به تعهداتش برای حمايت از نيروهای عراقی در نبرد با حکومت اسلامی ناکام مانده، اما از ايران برای «حمايت بی‌قيد و شرط» از شيعيان عراق سپاسگزاری کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، آقای العامری روز شنبه، ۲۳ اسفند، و در نزديکی شهر تکريت از کسانی که به گفته او «دستان آمريکا را می‌بوسند اما چيزی در عوض دريافت نمی‌کنند» انتقاد کرد.

سازمان بدر شاخه نظامی مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق است که توسط جمهوری اسلامی پايه‌گذاری شده و از حمايت‌های مالی و نظامی ايران برخوردار است.

تکريت شهر زادگاه صدام حسين، رئيس جمهور اسبق عراق، در شمال بغداد است و بازپس‌گيری اين شهر از کنترل حکومت اسلامی هم جنبه نمادين دارد و هم برای اجرای عمليات آزادی موصل در ماه‌های آينده ضروری است.

در حالی که ارتش آمريکا مسئوليت آموزش و پشتيبانی نيروهای عراقی برای عمليات موصل را بر عهده دارد، نيروهای آمريکايی در عمليات آزادی تکريت غايب‌اند.

اما هادی العامری هشدار داده که عراق نبايد حاکميت ملی خود را در ازای دريافت تسليحات و مشاوره از آمريکا «قربانی» کند.

فرمانده سازمان بدر گفته است: «حاکميت ملی ما مهم‌تر از تسليحات آمريکايی است. ما می‌توانيم از هر کشوری در دنيا جنگ‌افزار بگيريم.»

در همين حال آيت‌الله علی سيستانی، از مراجع تقليد شيعه در عراق، نيز خواستار تشديد حمايت دولت اين کشور از شبه‌نظاميان شيعه شده است.

اکثر ۳۰ هزار نيروی نظامی و شبه‌نظامی که برای بازپس گرفتن کنترل شهر تکريت از حکومت اسلامی وارد عمل شده‌اند را شيعيان تشکيل می‌دهند. نيروهای سپاه قدس ايران نيز در اين عمليات حضور دارند. تعدادی از قبايل سنی مخالف حکومت اسلامی نيز برای آزادی تکريت در عمليات مشارکت دارند.

اما آنها هنوز موفق نشده‌اند که کنترل کامل تکریت را در دست بگیرند.

XS
SM
MD
LG