لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۴۵

اسلام‌گرایان سوریه شهر ادلب را «تصرف کردند»


جبهه النصره پیشتر توانسته بود کنترل شهرها و روستاها و مناطقی از حومه ادلب را در درست گیرد
جبهه النصره پیشتر توانسته بود کنترل شهرها و روستاها و مناطقی از حومه ادلب را در درست گیرد

بنا بر گزارش‌ها گروه‌های عمدتا اسلام‌گرا از جمله شاخه‌ فعال القاعده در سوریه، توانسته‌اند پس از چهار روز نبرد سنگین با نیروهای وفادار به دولت مرکزی آن کشور، کنترل بخش اصلی شهر ادلب را در دست گیرند.

خبرگزاری رویترز از قول رامی عبدالرحمن، از گروه دیدبان حقوق بشر سوریه، نقل کرده است که شورشیان از اطراف وارد شهر شده‌اند، اما مراکز اصلی رخنه آنها، مناطق شمالی و غربی بود.

دیدبان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است، می‌گوید مخالفان بشار اسد کنترل شهر را در روز جمعه هفتم و بامداد یک‌شنبه هشتم فروردین، در حالی‌که نیروهای دولتی به سرعت فروپاشیده و عقب‌نشینی کردند، در دست گرفتند.

روزنامه نیویورک‌تایمز می‌گوید جنگ بر سر ادلب به طور قابل توجهی به جبهه اصلی نبرد سال‌های گذشته در سوریه تبدیل شده بود.

با کنترل این شهر شمال غربی سوریه به دست نیروهایی مانند جبهه النصره، که به القاعده وفادار است، این دومین بار است که نیروهای دولتی کنترل مرکز یک استان را از دست می‌دهند.

دو سال پیش گروه موسوم به «حکومت اسلامی» (داعش) توانست رقه را در دست گیرد، جایی‌که به پایگاه مرکزی این گروه افراطی اسلام‌گرا تبدیل شده است.

اعضای گروه احرارالشام در جنوب ادلب (دو ماه پیش)
اعضای گروه احرارالشام در جنوب ادلب (دو ماه پیش)

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید با تصرف شهر به دست شاخه القاعده و گروه‌های ائتلافی آن، عملا قدرت افراطیون که اکنون نزدیک به نیمی از کشور را در کنترل دارند، افزایش می‌یابد.

نیروهای مخالف بشار اسد، از جمله جبهه النصره از سال ۲۰۱۲ شهرها و حومه ادلب را تصرف کرده یا تحت کنترل داشتند. با این همه نیروهای وابسته به بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، توانسته بودند همچنان ادلب را حفظ کنند.

شهر ادلب نزدیک به آزادراه استراتژیکی‌ست که دمشق را به حلب و استان لاذقیه، از پایگاه‌های اصلی بشار اسد، متصل می‌کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، با تمرکز توجهات به سوی گروه «حکومت اسلامی»، جبهه النصره، طی ماه‌های گذشته، به آرامی بر قدرت و نفوذ خود افزوده است.

جنگ داخلی سوریه بیش از ۲۲۰ هزار کشته و میلیون‌ها آواره برجای گذاشته است. تلاش‌های بین‌المللی برای برپایی مذاکرات صلح تا کنون نتیجه‌ای نداشته است.

XS
SM
MD
LG