لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۳۷

اسد: حاضریم با آمریکا مذاکره کنیم


بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، می‌گوید حاضر است با آمریکا به مذاکره بنشیند؛ این گفته‌ها پس از آن مطرح می‌شود که واشینگتن با وجود ابراز تمایل به حضور نماینده دولت در مذاکرات احتمالی برای پایان دادن به جنگ داخلی آن کشور، تاکید کرده است شخص بشار اسد هیچ‌گاه نمی‌تواند در آن نقش داشته باشد.

بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه که حکومت او بر بخش‌هایی از کشور کنترل دارد، در گفت‌وگویی با برنامه «۶۰ دقیقه» شبکه خبری سی‌بی‌اس، که ششم فروردین پخش شده است، به گفته‌های تازه مقام‌های آمریکایی واکنش نشان داده است.

جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده ۲۴ اسفند گفته بود در نهایت باید با اسد به مذاکره نشست. یک روز پس از آن وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد که منظور شخص بشار اسد نبود، بلکه نمایندگانی از سوی حکومت آن در روند مذاکرات سیاسی بود.

آقای اسد طی مصاحبه‌اش با شبکه خبری سی‌بی‌اس می‌گوید «آنچه ما اکنون می‌بینیم، تنها سخن است و نه هیچ چیز مشخص، نه هیچ واقعیتی و نه هیچ حقیقتی که نشان دهنده رویکرد سیاسی آمریکا به وضعیت ما باشد.»

او افزوده است «ولی، به عنوان یک اصل، در سوریه، می‌توانیم بگوییم که هر مذاکره‌ای مثبت است. و ما آماده مذاکره با هر کسی، از جمله ایالات متحده، برپایه احترام متقابل، هستیم.»

او پیشتر در واکنشی به گفته‌های جان کری، تاکید کرده بود که دمشق برای تصمیم‌گیری منتظر «اقدام عملی» آمریکا می‌ماند.

اکنون در مصاحبه خود با برنامه «۶۰ دقیقه» گفته است، در حال حاضر هیچ رابطه مستقیمی بین دولت سوریه و ایالات متحده وجود ندارد.

آمریکا بارها تاکید کرده است که راه پایان دادن به جنگ داخلی سوریه، مذاکره است. وزیر خارجه آمریکا، در دی ماه سال ۱۳۹۲ گفته بود هرکسی که اداره مرحله احتمالی گذار در دولت سوریه را بر عهده می‌گیرد باید مورد توافق دولت و اپوزیسیون آن کشور باشد.

واشینگتن و مسکو تلاش کرده‌اند که تا با برپایی مذاکرات صلح در ژنو، راهی برای پایان دادن به خشونت‌های سوریه که بیش از ۲۱۰ هزار قربانی گرفته و میلیون‌ها آواره و پناهنده برجای گذاشته، بیابند. مذاکرات ژنو محل اختلاف نظرهای شدید میان نمایندگان دولت سوریه، مخالفانش، و حامیان آنها شده است. تلاش‌های صلح تا کنون فرجامی نداشته است.

XS
SM
MD
LG