لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۴۵

کری: شخصیت‌های دوران انتقالی سوریه باید مورد توافق دولت و اپوزیسیون باشند


جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، گفت هرکسی که در اداره مرحله انتقالی سوریه حضور پیدا کند، باید مورد توافق دولت و اپوزیسیون سوریه باشد.

جان کری شامگاه پنجشنبه ۲۶ دی در نطقی تلویزیونی گفت که ژنو۲، برپایه کنفرانس ژنو۱ و به منظور جامه عمل پوشاندن به توافقات آن، برگزار می‌شود.

کنفرانس ژنو۲ قرار است دوم بهمن ماه، برپایه توافق آمریکا و روسیه برگزار شود. کنفرانس ژنو۱ سال گذشته برگزار شد و در آن طرف‌های شرکت‌کننده، بر سر تشکیل دولت یا شورای انتقالی در سوریه با اختیارات کامل به توافق رسیدند. این توافق به تصویب شورای امنیت سازمان ملل متحد رسیده است.

وزیر امور خارجه آمریکا در نطق خود گفت، ژنو ۲ به معنی آغاز روند انتقالی برای تشکیل دولت یا شورای انتقالی است.

او تاکید کرد این کنفرانس، تنها راه پایان جنگ‌های داخلی در سوریه است که زمینه‌ای مناسب برای تندروی و افراطی‌گری را فراهم کرده است.

کری با اشاره به «رنج‌های» مردم سوریه گفت که ژنو۲ راهی برای پایان دادن به «حمام خون» در سوریه است.

درباره دولت انتقالی، وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرد، هر نامی برای حضور در اداره مرحله انتقالی مطرح می‌شود، باید مورد توافق دولت سوریه و مخالفان آن باشد.

او ادامه داد: «این بدان معنی است هر شخصی را طرف دیگر نپذیرد، چه اسد باشد چه از شخصیت‌های اپوزیسیون، نباید در مرحله انتقالی حضور داشته باشد.»

اپوزیسیون سوریه تاکنون تاکید کرده که شرط حضورش در کنفرانس بین‌المللی صلح این است که عدم حضور اسد در آینده سوریه تضمین شود.

دولت سوریه تاکید دارد هیچ پیش شرطی را برای حضور در کنفرانس ژنو را نمی‌پذیرد.

چندی پیش نیز عمران الزعبی وزیر اطلاع‌رسانی سوریه، گفت که نامزد شدن بشار اسد در انتخابات ریاست جمهوری آینده «خواستی ملی» است.

جان کری با بیان اینکه، دعوت طرف‌های بحران سوریه و کشورهای دیگر، بر این پایه (کنفرانس ژنو۱) صورت گرفته است، گفت: «این گونه دو طرف می‌توانند در صورت پذیرش نتایج ژنو۱، در کنفرانس ژنو۲ شرکت کنند.»

او با بیان اینکه سوریه به «بزرگترین جذب‌کننده تروریست‌ها» تبدیل شده است، گفت: «نمی‌دانم کسانی که با کنفرانس بین‌المللی صلح مخالفت می‌کنند، چگونه می‌خواهند سوریه را از تروریسم دور کنند.»

وزیر امور خارجه آمریکا به نشست آتی ائتلاف ملی اپوزیسیون سوریه اشاره کرد که قرار است جمعه در ترکیه برای تصمیم‌گیری بر سر مشارکت در کنفرانس ژنو۲ تشکیل شود و گفت: «از اپوزیسیون سوریه می‌خواهیم با حضور در کنفرانس موافقت کند.»

او افزود: «ژنو۲ پایان نیست، آغاز است. کنفرانس صلح بهترین راه برای محقق کردن خواسته‌های مردم سوریه و اهداف انقلاب سوریه و همچنین متوقف کردن کشتار‌ها است.»

بخشی از اپوزیسیون سوریه مخالفت خود را با حضور در کنفرانس بین‌المللی صلح، اعلام کرده است.

اخضر ابراهیمی نماینده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب برای حل و فصل بحران سوریه پنجشنبه گفت که نامه‌ای از شورای ملی هماهنگی اعتراض‌های سوریه دریافت کرده که در آن، آمده در کنفرانس ژنو۲ حاضر نخواهد شد. ابراهیمی با بیان اینکه به این تصمیم احترام می‌گذارد، نسبت به چنین تصمیمی، ابراز تاسف کرد.

شورای ملی هماهنگی اعتراض‌های سوریه، تشکیلاتی است که از روزهای آغازین بحران سوریه، وظیفه هماهنگی تظاهرات دیگر فعالیت‌های غیرنظامی علیه نظام اسد را بر عهده دارد.

جان کری در ادامه سخنان خود گفت در مذاکراتی که با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه داشته، بر سر ایجاد دالان‌های امن برای رساندن کمک‌های انسانی به مناطق محاصره شده، گفت‌و‌گو کرده است. او از حملات نظام اسد به این مناطق و جلوگیری نیروهای دولتی از رسیدن کمک‌ها به نیازمندان، انتقاد کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا از ادامه مذاکرات برای آتش‌بس میان گروه‌های درگیر در سوریه و همچنین آزادی اسرای دو طرف از جمله خبرنگاران و کارکنان آژانش‌های کمک‌رسان، خبر داد که به گفته او، به منظور فراهم کردن شرایط بهتر برای برگزاری کنفرانس صلح سوریه، صورت می‌گیرد.
XS
SM
MD
LG