لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۷

گفت‌وگوی ظریف و بشار اسد درباره کنفرانس ژنو۲


دیدار محمدجوادظریف وزیر خارجه ایران با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه
دیدار محمدجوادظریف وزیر خارجه ایران با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، چهارشنبه ۲۵ دی، در دمشق با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه دیدار کرد. ظریف در این دیدار بر حمایت ایران از سوریه در تلاش‌ برای نتیجه‌بخش بودن «کنفرانس ژنو۲» تاکید کرد.

بشار اسد هم با «تروریستی» خواندن اندیشه «وهابی» گفت که این تفکر، نه تنها منطقه، بلکه جهان را تهدید می‌کند.

کنفرانس «ژنو۲» به کنفرانس بین‌المللی صلح سوریه گفته می‌شود که قرار است دوم بهمن ماه آینده بر پایه توافق آمریکا و روسیه، در سوئیس، برگزار شود.

بنا بر گزارش خبرگزاری دولتی سوریه (سانا) ظریف در دیدار با بشار اسد، اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران، از تلاش‌های دولت و ملت سوریه برای نتیجه بخش بودن کنفرانس ژنو۲ حمایت می‌کند.

برپایه این گزارش، ظریف تاکید کرد که راه‌حل بحران سوریه‌ تنها در دست سوری‌ها است و تنها آنها هستند که می‌توانند، آینده کشور خود را تعیین کنند.

خبرگزاری سانا افزوده است که ظریف، به تاکید رهبری ایران بر ادامه همکاری با سوریه در مسائل مختلف و گسترش روابط میان دو ملت به گونه‌ای که به سود دو کشور و همه ملت‌های منطقه باشد، اشاره کرد.

خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا، هم گزارش داده است که ظریف با تشریح روند سیاسی به وجود آمده به دنبال مذاکرات هسته‌ای تهران و گروه ۱+۵، «بر دیدگاه اصولی ایران درباره مبارزه با افراط‌گرایی، خشونت و فتنه‌های مذهبی در منطقه تاکید کرد» و افزود: «برای حل بحران سوریه باید بر پایه واقع‌بینی و از طریق گفت‌وگوی سیاسی به سمت رسیدن به راه‌حل حرکت کرد.»

ظریف در دیدارش با اسد افزود: «اجلاس ژنو۲ ظرفیتی سیاسی و بین‌المللی برای حل بحران سوریه است که برگزاری موفقیت‌آمیز آن می‌تواند از استمرار کشتار انسان‌های بی‌گناه و افراطی‌گری جلوگیری کند.»

ایران که متحد منطقه‌ای نظام بشار اسد و از تاثیرگذار‌ترین کشور‌ها در سوریه به شمار می‌آید، تاکنون به کنفرانس بین‌المللی صلح سوریه دعوت نشده است.

ظریف که پیش از سوریه، به لبنان، عراق و اردن رفته بود، در تمام این اکشورها تاکید کرد که ایران، هیچ پیش‌شرطی را برای حضور در کنفرانس ژنو۲ نمی‌پذیرد.

در حالی که روسیه و دولت سوریه بر ضرورت حضور ایران در کنفرانس تاکید می‌کنند، آمریکا، شرط دعوت از ایران را، پذیرش نتایج کنفرانس ژنو۱ عنوان می‌کند.

در کنفرانس ژنو۱ که سال گذشته برای بررسی بحران سوریه برگزار شد، بر سر تشکیل دولت یا شورایی انتقالی با اختیارات کامل توافق شد. توافقات این کنفرانس در قطعنامه‌ای که در شورای امنیت سازمان ملل متحد به تصویب رسید، مورد تایید قرار گرفت.

خبرگزاری سانا گزارش داده که بشار اسد در دیدار با ظریف، گفته است «اندیشه وهابی» هم‌اکنون نه تنها منطقه، بلکه همه جهان را تهدید می‌کند.

اشاره اسد به تفکر بخشی از اسلامگریان تندرو است که در بخشی از کشورهای عربی خلیج فارس به ویژه عربستان سعودی حضور دارند.

اسد تاکید کرده است که «مردم سوریه و بخشی از مردم منطقه، از خطرهای این تفکر تروریستی، آگاه شده‌اند و همه باید با آن مقابله کرده و برای ریشه کن کردن آن، تلاش کنند.»

محمدجواد ظریف پس از دیدار با بشار اسد، به مسکو رفت.
XS
SM
MD
LG