لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۲۲

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: مذاکره با شخص بشار اسد منتفی است


جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا

یک روز پس از آن‌ که وزیر خارجه آمریکا گفت برای رسیدن به صلح در سوریه باید در نهایت با بشار اسد مذاکره کرد، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که شخص بشار اسد هیچ‌گاه نمی‌تواند در روند مذاکرات صلح نقش داشته باشد.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، روز یک‌شنبه، ۲۴ اسفند، گفت که فشارهای زیادی باید به سوریه وارد شود تا نظام قدرت وارد دوران گذار شود ولی دست آخر، باید با بشار اسد وارد مذاکره شد.

یک روز پس از آن اما به گزارش خبرگزاری فرانسه، جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در این باره توضیح داده و با اشاره به روند مذاکرات صلح سوریه گفت: «همان‌ طور که مدت‌هاست می‌گوییم، همیشه نیاز به این وجود داشته که نمایندگان رژیم اسد در آن روند شرکت داشته باشند.»

وی اما در مورد مشارکت در روند صلح افزود: «منظور اما خود بشار اسد نیست، هیچ‌ گاه و هرگز؛ و قصد و منظور جان کری نیز این نبود.»

جن ساکی تصریح کرد که ایالات متحده پیگیر مطالبات «اپوزیسیون میانه‌روی» سوریه است که برای براندازی رژیم بشار اسد نبرد می‌کنند.

او تأکید کرد: «اسد آینده‌ای در سوریه ندارد ... و ما برای پایان دادن به حکومت او هر گامی که بتوانیم برمی‌داریم».

اظهارات جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در مورد گفت‌وگو با بشار اسد واکنش‌های تند زیادی را در داخل و خارج از آمریکا در پی داشت، به‌ طوری که احمد داووداغلو، نخست‌وزیر ترکیه، مذاکره با بشار اسد را با «فشردن دست آدولف هیتلر» مقایسه کرد.

بشار اسد خود نیز روز دوشنبه به این اظهارات جان کری واکنش نشان داده و در این ارتباط گفت که «در حال شنیدن اظهارات هستیم و باید منتظر اقدامات عملی باشیم و پس از آن تصمیم خواهیم گرفت».

رئیس‌ جمهوری سوریه در عین حال افزود که «تنها سوری‌ها هستند که می‌توانند در مورد آینده خود تصمیم بگیرند».

جنگ داخلی سوریه که از چهار سال پیش آغاز شده تاکنون بیش از ۲۲۰ هزار کشته برجای گذاشته و تلاش‌ها برای حل و فصل دیپلماتیک این درگیری‌ها تاکنون بی‌نتیجه مانده است.

XS
SM
MD
LG