لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۵۲

واکنش اسد به گفته‌های کری: پس از اقدام عملی تصمیم می‌گیریم


بشار اسد در حاشیه دیدار با وزیر اقتصاد ایران به سخنان جان کری واکنش نشان داده است
بشار اسد در حاشیه دیدار با وزیر اقتصاد ایران به سخنان جان کری واکنش نشان داده است

پس از گفته‌های جان کری، وزیر خارجه آمریکا، که برای خاموش کردن آتش خشونت در سوریه باید در نهایت با بشار اسد مذاکره کرد، رئیس‌جمهوری سوریه گفته است دمشق برای تصمیم‌گیری منتظر «اقدام عملی» آمریکا می‌ماند.

رئیس‌جمهوری سوریه، ۲۵ اسفند ماه، در حاشیه دیدار با علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد و دارایی ایران، در دمشق به سخنان وزیر خارجه ایالات متحده واکنش نشان داده است.

جان کری گفته بود «دست آخر بالاخره باید مذاکره کنیم. چیزی که ما به دنبال آن هستیم، افزایش فشارهایی است که او (بشار اسد) را مجبور کند برای گفت‌وگو نزد ما بیاید. ما به وضوح گفته‌ایم به دنبال راه‌هایی هستیم که این فشار را به او منتقل کند.»

گفته‌های کری خود با توضیحات وزارت خارجه آمریکا همراه شده است که منظور لزوما بشار اسد نبوده است. به گفته ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، منظور، حضور نمایندگان دولت بشار اسد در جریان گذار سیاسی در آن کشور است.

البته پیش از همه این‌ها سخنانی نیز از سوی جان برنان، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، (سیا) مطرح شده بود که نشان‌ می‌داد واشینگتن تمایلی به ایجاد فرصت برای اسلام‌گرایان در سوریه ندارد. آقای برنان گفته بود دولت متبوع او تمایل ندارد که در پی یک فروپاشی پر هرج و مرج احتمالی، رژیم سوریه جای خود را به اسلام‌گرایان افراطی بدهد.

رئیس‌جمهوری سوریه در بخش دیگری از گفته‌های خود به واحد مرکزی خبری ایران، در عین حال گفته است دمشق به هر چیزی که از سوی کشورهای خارجی مطرح شود، گوش نمی‌کند.

خبرگزاری ایسنا از قول او نقل کرده است که «باید بگویم که هر آنچه که این کشورها مطرح می‌کنند بیهوده است.»

همزمان او از حمایت تهران از حکومت خود ستایش کرده است. به گزارش خبرگزاری فارس، بشار اسد گفته است «حمایت‌‌های کشورهای دوست و در رأس آنها جمهوری اسلامی ایران، نقش بزرگی در تقویت پایداری ملت سوریه داشت.»

حکومت ایران در کنار دولت روسیه از جمله مهم‌ترین حامیان بشار اسد و حکومت او به شمار می‌روند. ایالات متحده، کشورهای غربی و عمده دولت‌های عربی نیز از مخالفان اسد هستند.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، از قول آقای اسد نقل کرده است که «تغییرات در عرصه بین‌المللی اگر صادقانه و عملیاتی باشد، خوب است و ابتدا باید با توقف حمایت سیاسی، مالی، نظامی از تروریست‌ها شروع شود.»

دولت اسد مخالفان خود را که درگیر جنگ با قوای دولتی شده‌اند، به طور عمومی «تروریست» خطاب می‌کند.

ایالات متحده و مخالفان بشار اسد در منطقه کمک‌هایی را به گروهی از مخالفان اسد می‌کنند که «میانه‌رو» می‌دانند. کمک‌هایی که هدف از آن مبارزه با اسلام‌گرایانی مانند «حکومت اسلامی» یا شاخه‌های القاعده عنوان شده است.

تلاش‌ها برای پیدا کردن راه‌حلی سیاسی در بحران سوریه تا کنون فرجامی نداشته است.

بخش بزرگی از آن کشور میان نیروهای دولتی و از سوی دیگر گروه‌های افراطی اسلام‌گرا، به ویژه «حکومت اسلامی» تقسیم شده است.

جنگ داخلی سوریه چهار سال است که ادامه دارد. جنگی که با سرکوب خشونت‌بار اعتراضات عمدتا مسالمت‌آمیز به چهار دهه حکومت خاندان اسد آغاز شد؛ بیش از ۲۲۰ هزار قربانی، بیش از هفت و نیم میلیون آواره و چهار میلیون پناهنده خارجی، از جمله تبعات آن بوده است. جمعیت آن کشور نزدیک به ۱۸ میلیون نفر است که آسیب‌دیدگان جنگ چهار ساله بیش از نیمی از آن را تشکیل می‌دهند.

XS
SM
MD
LG