لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۳۰

جان کری: در نهایت باید با بشار اسد وارد مذاکره شد


جان کری در جریان کنفرانس پیشرفت اقتصادی مصر، شرم الشیخ
جان کری در جریان کنفرانس پیشرفت اقتصادی مصر، شرم الشیخ

جان کری، وزیر خارجه آمریکا گفت فشارهای زیادی باید به سوریه وارد شود تا نظام قدرت وارد دوران گذار شود ولی دست آخر، باید با بشار اسد وارد مذاکره شد.

به گزارش روز ۲۴ اسفند ماه خبرگزاری آسوشیتد پرس، وزیر خارجه آمریکا در گفت وگویی با شبکه تلویزیونی «سی‌بی‌اس نیوز» اعلام کرد متمایل به گفت وگو با بشار اسد برای خاموش کردن آتش خشونت در سوریه است.

جان کری گفت: «دست آخر بالاخره باید مذاکره کنیم. چیزی که ما به دنبال آن هستیم، افزایش فشارهایی است که او (بشار اسد) را مجبور کند برای گفت وگو نزد ما بیاید. ما به وضوح گفته‌ایم به دنبال راه‌هایی هستیم که این فشار را به او منتقل کند.»

آقای کری از این که فشارهای احتمالی بیشتر چه خواهد بود، چیزی نگفته است. رییس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، «سی‌آی‌ای» پیشتر گفته بود آمریکا تمایل ندارد گروه‌های افراطی در سوریه حاکم شوند.

آخرین دور مذاکرات با حضور نمایندگان دولت حاکم سوریه حدود سه ماه پیش در مسکو برگزار شد. در این کنفرانس، اصلی‌ترین گروه مخالفان دولت سوریه که مورد حمایت غرب است، غایب بود.

نزدیک به چهارسال درگیری نظامی خشونت‌آمیز در سوریه ادامه دارد و دستکم ۲۲۰ هزار تن کشته شده‌اند. نزدیک به یک سوم جمعیت سوریه آواره شده‌ و گروه حکومت اسلامی یا داعش، بخش‌هایی از سوریه را گرفته و مرکز خلافت خود را در شهر رقه، قرار داده است.

جان کری با تاکید بر اهمیت مذاکره گفت: «اهمیت مذاکره در این است که هیچ راه حل نظامی جوابگو نیست و راه حل فقط سیاسی است. باید به وضوح به او (بشار اسد) پیام رساند که همه به دنبال یک راه حل سیاسی هستند تا او محاسبات خود در مورد مذاکرات را تغییر داده و پای میز مذاکره بیاید. این راه را در حال حاضر داریم دنبال می‌کنیم.»

جان کری از جزییات بیشتر این که چه طور اقداماتی دارد انجام می‌شود و چه راه‌هایی بررسی شده، چیزی نگفته است.

آقای کری در شرم‌الشیخ در مصر این گفت وگو را انجام داده است. وزیر خارجه آمریکا از مصر راهی لوزان در سوییس می‌شود تا مذاکرات با هیات ایرانی در مورد مذاکرات اتمی را دنبال کند.

XS
SM
MD
LG