لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۵

نخست‌وزیر عراق در نبرد تکریت علیه «حکومت اسلامی» اعلام پیروزی کرد


حيدرالعبادی، نخست وزير عراق، روز سه شنبه ۱۱ فروردين اعلام کرد که نیروهای نظامی و شبه نظامی این کشور در نبرد با اسلامگرایان «حکومت اسلامی» يا داعش، در تکريت پيشروی کرده و مرکز شهر را در اختيار گرفته‌اند.

نخست وزیر عراق در بیانیه‌ای گفت که «آزادی تکریت را اعلام می‌کنم و به نیروهای امنیتی عراق و داوطلبان مردمی به خاطر این پیروزی قاطع تبریک می‌گویم».

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، وی افزود: نيروهای عراقی جنوب و غرب تکريت را به کنترل خود در آورده و در حال حاضر در ۳۰۰ متری مرکز تکريت هستند و به زودی تمام شهر را در اختيار خواهند گرفت.

اين گزارش حاکی است درگيری در خيابان‌های تکريت و حومه آن ادامه دارد و گزارش‌هایی که منتشر می‌شوند، متناقض هستند.

طالب شقاطی، ژنرال ارتش عراق، گفته است که ۷۵ درصد از تکريت از نيروهای داعش پس گرفته شده است. عمار حکمت، استاندار صلاح‌الدين اما گفته حدود ۴۰ درصد از تکريت در دست نيروهای عراقی است.

عمار حکمت افزوده است: «نيروهای عراقی به سمت کاخ رياست جمهوری (تکريت) در حال پيشروی هستند و پيش‌بينی می‌کنيم تا ۲۴ ساعت آينده، تکريت به طور کامل بازپس گرفته شود».

يکی از خبرنگاران آسوشيتدپرس که همراه با نيروهای عراقی در منطقه حاضر است، گزارش داده که ساختمان تاريخی کاخ رياست جمهوری تکريت و ديگر ساختمان‌های دولتی محاصره شده‌اند.

تکريت، زادگاه صدام حسين، ديکتاتور سابق عراق است. نيروهای شبه‌نظامی داعش سال گذشته در حمله‌ای برق آسا، تکريت را به تصرف خود در آوردند و پس از آن شهر موصل تسخیر کردند.

نيروهای عراقی تلاش دارند با بازپس‌گيری تکريت، راه‌های حمله به سمت موصل را تقويت کنند.

سعاد معان ابراهيم، سخنگوی وزارت کشور عراق گفت در جريان حملات روز سه‌شنبه در تکريت، دستکم ۴۰ شبه‌نظامی کشته شدند و نيروهای عراقی توانستند بيش از ۳۰۰ بمب کنار جاده‌ای را خنثی کنند.

وی همچنين گفته که نيروهای دولتی عراق با کمک پليس و پشتيبانی شبه‌نظاميان، ساختمان‌های دولتی و ساختمان شورای محلی را پاکسازی کرده و تمامی ساختمان‌های امنيتی کاخ رياست جمهوری تکريت را در اختيار گرفته‌اند.

ابو مهدی المهندس، رهبر نيروهای شبه‌نظامی شيعه، که هفته پيش اعلام کرده بود حضور در عمليات نظامی را بايکوت کرده است، گفته که نيروهايش در عمليات تکريت حضور دارند و به زودی در عمليات تهاجمی شمال و غرب هم حضور خواهند داشت.

اين گزارش حاکی است با پيشتيبانی حملات هوايی آمريکا، نيروهای زمينی پيشرفت به سوی تکريت را دنبال کرده‌اند. بازپس‌گيری تکريت که در فاصله ۱۳۰ کيلومتری شمال بغداد است، برای دولت مرکزی دستاوردی بزرگ محسوب می‌شود.

همچنين گزارش شده با حضور ۲۵ هزار نيروی نظامی عراق روی زمين و حمايت هوايی آمريکا و از هفته آينده، عمليات بازپس‌گيری موصل آغاز خواهد شد.

XS
SM
MD
LG