لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۹

ظریف برای «توضیح درباره بیانیه لوزان» به کمیسیون مجلس می‌رود


دو روز پس از اعلام تفاهم اتمی در لوزان سوئیس، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران خبر داد که این کمیسیون در نامه‌‌ای از محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، برای حضور در این کمیسیون و «ارائه توضیحات درباره بیانیه لوزان» دعوت کرده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حسین نقوی حسینی، سخنگوی این کمیسیون، روز شنبه، ۱۵ فروردین، در عین حال گفت که زمان دقیق حضور آقای ظریف در این کمیسیون هنوز مشخص نیست.

آقای حسینی همچنین اشاره نکرده است که این کمیسیون خواهان چه توضیحی درباره تفاهم اتمی لوزان است.

دعوت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از آقای ظریف در حالی است که روز جمعه، ۱۴ فروردین، تعدادی از اعضای این کمیسیون از تفاهم اتمی ایران و کشورهای گروه ۵+۱ در لوزان شدیدا انتقاد کردند.

در ادامه این انتقاد‌ها، محمدحسین آصفری، عضو این کمیسیون، روز شنبه گفت که این تفاهم «منطبق با چهارچوب تعیین‌شده و خطوط قرمز نظام نبود. امیدواریم که دولت فریب نخورده باشد.»

با این حال عوض حیدرپور، دیگرعضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، تفاهم لوزان را «چیزی بیشتر از برد- برد» دانست.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، وی اضافه کرد: «بیانیه مشترک گلی بود که ما زدیم و نتیجه یک هیچ را برای ایران به ارمغان آورد و ما برنده این مذاکرات بودیم.»

اما در ادامه انتقادها از تفاهم لوزان، حسین شریعتمداری، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در روزنامه کیهان، در دومین انتقاد خود در دو روز متوالی بار دیگر اعلام کرد که این تفاهم «کام ملت را تلخ کرد».

وی در سرمقاله روز شنبه روزنامه کیهان نوشت: «حریف به فریب و خدعه، خواسته‌های نامشروع خود را که طی ۱۲ سال گذشته بر زمین مانده بود به ایران اسلامی تحمیل کرد و کلاه ‌گشاد توافق ژنو را در پوشش بیانیه مطبوعاتی بر سر فعالیت هسته‌ای کشورمان گذاشت.»

آقای شریعتمداری با انتقاد از مواردی مانند تعهد ایران برای عدم اجرای «غنی‌سازی و فعالیت تحقیق و توسعه‌ای مرتبط با غنی‌سازی اورانیوم» به مدت «حداقل ۱۵ سال» در تاسیسات فردو و «اکسید» کردن بخشی از ذخایر اروانیوم خود، افزود: «معلوم نیست دیروز جناب رئیس‌جمهور با چه توجیهی در گزارش تلویزیونی خود از حفظ تحقیق و توسعه در فعالیت هسته‌ای کشورمان به مردم خبر می‌دهد؟»

حسن روحانی، رئیس جمهور، روز جمعه درباره تفاهم لوزان گفت: «با این تفاهم سیاسی، ۱+۵ پذیرفت که ایران در خاک خود غنی‌سازی کند، در حالی که تا دیروز می‌گفتند که غنی‌سازی داخل خاک ایران تهدیدی برای منطقه و جهان است.»

در همان روز محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، نیز اعلام کرد که «هیچ یک از فعالیت‌های هسته‌ای ایران تعطیل یا متوقف نخواهد شد».

وی در عین حال گفت که ایران بر اساس تفاهم لوزان روند «غنی‌سازی خود» را با «ضوابط خاص» به مدت ده سال «محدود» خواهد کرد.

پذیرفتن غنی‌سازی محدود اورانیوم تنها در تاسیسات نظنز، تبدیل سایت فردو به مرکز تحقیقاتی، بازطراحی بین‌المللی رآکتور آب سنگین اراک، انتقال سانتریفیوژهای غیرفعال ایران به انبار، کاهش ذخیره اورانیوم و البته نظارت مرتب آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از جمله تعهدات ایران بر اساس تفاهم لوزان است.

حسین شریعتمداری تنها ساعاتی پس از تفاهم اتمی ایران با قدرت‌های جهانی در لوزان سوئیس نیز در انتقاد از این تفاهم گفته بود که «اسب زین‌شده را داده‌ایم و افسار پاره تحویل گرفته‌ایم».

این انتقاد‌ها در حالی است که علی مطهری، نماینده تهران در مجلس، نتیجه نشست لوزان را «آغاز مرحله جدیدی از انقلاب اسلامی» دانسته است.

وی اضافه کرد: «امیدوارم امضای توافق‌نامه نهایی نیز به نفع ملت ایران باشد و رونق اقتصادی در کشور ایجاد شود، زیرا فکر می‌کنم جایگاه جدیدی برای جمهوری اسلامی ایران در دنیا پدید خواهد آمد.»

این نماینده مجلس تاکید کرد که باید راه‌های انتقاد از نتایج نشست لوزان باز باشد و در عین حال افزود: «متاسفانه برخی انتقاداتی که صورت می‌گیرد منصفانه نیست و شاید بیشتر جنبه سیاسی دارد.»

بر اساس توافق ایران و کشورهای گروه ۵+۱ در لوزان، اتحادیه اروپا اعمال تحریم‌های اقتصادی و مالی مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را خاتمه خواهد داد و ایالات متحده نیز اجرای تحریم‌های مالی و اقتصادی ثانویه مرتبط با هسته‌ای را، همزمان با اجرای تعهدات عمده هسته‌ای ایران به نحوی که توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی راستی‌آزمایی شود، متوقف خواهد کرد.

همزمان با انتقاد و حمایت برخی از شخصیت‌های سیاسی از تفاهم اتمی ايران و کشورهای ۵+۱ در لوزان، بر اساس گزارش خبرگزاری‌های ايران، مردم در تعدادی از شهرهای ايران شامگاه جمعه، ۱۴ فروردين، با حضور در خيابان شادمانی خود را از این تفاهم ابراز کردند.

XS
SM
MD
LG