لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۹

نخست‌وزیر عراق: دِینی ندارم به ایرانی‌ها ادا کنم


حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق
حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق

حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق، در پاسخ به این پرسش یک خبرنگار که برای کمک‌های ایران به عراق در نبرد علیه داعش «چه هزینه سیاسی» خواهید پرداخت گفت که «هیچ دِینی ندارم به آنها ادا کنم».

وی این مطلب را در مصاحبه با روزنامه آلمانی اشپیگل بیان کرد؛ این مصاحبه روز جمعه ۱۴ فروردین به چاپ رسیده‌است.

آقای عبادی در این مصاحبه با اشاره به کمک‌های ایران در نبرد علیه حکومت اسلامی در عراق افزود که «آنها [ایرانی‌ها] این کار را برای امنیت ملی خودشان انجام می‌دهند. داعش تهدید بزرگی برای ایران هم هست. حتی اگر من الان باعث ناخشنودی ایرانی‌ها بشوم، باز هم به حمایت‌های خودشان از ما ادامه خواهند داد.»

نخست‌وزیر عراق در ادامه تأکید کرد: «هم‌چنین بسیار روشن است که شاکله دولت من از سوی ایران دیکته نمی‌شود. عراقی‌ها اراده خود را پیاده و اجرا می‌کنند.»

ایران از حامیان اصلی دولت نوری مالکی، نخست وزیر پیشین عراق، محسوب می‌شد و پس از انتخاب حیدر عبادی به عنوان نخست‌وزیر جدید عراق، جمهوری اسلامی از انتخاب او نیز استقبال کرد.

يحيی رحيم صفوی، دستيار و مشاور عالی رهبر جمهوری اسلامی، روز دوم اسفند ۹۳ گفته‌بود که نوری مالکی به خواست علی خامنه‌ای از نخست‌وزيری عراق کناره‌گيری کرد.

«ایرانی‌ها پیشنهاد کمک با نیروی هوایی داده‌اند»

آقای عبادی در پاسخ به این پرسش که «آیا گروه‌هایی مانند سپاه پاسداران ایران و حزب‌الله شیعه لبنان همراه ارتش عراق می‌جنگند» گفت که «این را تکذیب نمی‌کنم، اما آمریکا هم گروه‌های نیابتی خود را دارد و من از حمایت هر کشوری که به عراقی‌ها علیه داعش کمک کند استقبال می‌کنم.»

نخست‌وزیر عراق ادامه داد: «کشورهای زیادی هستند که تمایل به کمک به عراق دارند. ایرانی‌ها پیشنهاد کمک از طریق نیروی هوایی خود را به ما داده‌اند، امارات متحده عربی، اردن، و ترکیه هم همین پیشنهاد را داده‌اند.»

وی اضافه کرد: «اما با احترام کامل به آنها، باید بگویم هر کدام آن کشورها منافع خود را دارند. بنابر این ترجیح می‌دهم بر ائتلاف بین‌المللی تمرکز کنم.»

جمهوری اسلامی ایران پیش از این، از فعالیت «مستشاری» نظامیان خود به دولت عراق در نبر علیه حکومت اسلامی خبر داده‌است.

چندی پیش، شاخه‌وان عبدالله، عضو کميته دفاعی و امنيتی مجلس عراق، ايران را به ارسال ۳۰ هزار سرباز و کارشناس نظامی به عراق متهم کرد.

مقامات ایرانی چنین گزارش‌هایی را تأیید نکرده‌اند.

XS
SM
MD
LG