لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۳

«آغاز» حملات هوایی ائتلاف به رهبری آمریکا به تکریت


نیروهای عراقی و شبه‌نظامیان وابسته به دولت (در تصویر یکی از شبه‌نطامیان شیعه) از اوایل ماه میلادی مارس، حملات زمینی خود به تکریت را آغاز کرده‌اند
نیروهای عراقی و شبه‌نظامیان وابسته به دولت (در تصویر یکی از شبه‌نطامیان شیعه) از اوایل ماه میلادی مارس، حملات زمینی خود به تکریت را آغاز کرده‌اند

در پی انتشار گزارش‌ها و گفته‌های برخی مقام‌ها در مورد متوقف شدن پیشرفت نیروهای وابسته به دولت مرکزی عراق برای بازپس‌گیری شهر تکریت از دست نیروهای «حکومت اسلامی»، حملات هوایی آمریکا برای حمایت از نیروهای عراقی آغاز شد.

یک مقام آمریکایی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است که حملات هوایی روز چهارشنبه، پنجم فروردین، و به دنبال درخواست نیروهای عراق انجام شده است.

این مقام آمریکایی که نخواست نامی از او برده شود، بدون دادن جزئیات دقیقی، گفته حملات هوایی هم اکنون در حال انجام است.

یک خبرنگار آسوشیتدپرس در شهر تکریت گزارش داده است که هواپیماهای جنگی در آسمان این شهر همراه با صداهای انفجار مشاهده شده است.

روزنامه واشینگتن‌پست نیز به نقل از یک مقام وزارت دفاع ایالات متحده از آغاز این حملات خبر داده است.

شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز از قول یک مقام آمریکایی می‌گوید «نزدیک به ده‌ حمله اولیه به اهدافی از قبل تعیین شده، انجام شده است».

حیدر عبادی، نخست وزیر عراق، صبح روز چهارشنبه بدون اشاره به کمک‌های هوایی آمریکا پیش‌بینی کرد که عملیات بازپس گیری تکریت با موفقیت انجام خواهد شد.

او طی سخنرانی خطاب به مردم عراق گفت که «ما آخرین مرحله عملیات تکریت را آغاز کرده‌ایم، نه هیچ کس دیگر، بلکه تنها خود شما هستید که سرزمینتان را آزاد خواهید کرد».

عبادی همچنین از همه جناح‌های مبارز علیه نیروهای حکومت اسلامی ستایش کرد؛ از جمله نیروهای ائتلاف جهانی، قبایل و نیروهای «بسیج مردمی»؛ گروهی که بنا بر گزارش‌ها از پشتیبانی گسترده ایران برخوردار است.

گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید که حملات هوایی آمریکا پرسش‌هایی بسیار حساس را در مورد مشارکت آن کشور در عملیاتی که با رهبری نیروهای شیعه وابسته به ایران، برانگیخته است. خصوصا اینکه در این عملیات از آمریکا مشاوره نظامی نیز درخواست نشده بود.

آسوشیتدپرس می‌نویسد ایران با تجهیزات نظامی سنگین و سلاح، همچنین مشاوران بلندپایه نظامی به نیروهای عراقی در جنگ تکریت کمک کرده‌اند و هنگام حمله به تکریت در اوایل ماه جاری میلادی هیچ پشتیبانی هوایی از آمریکا درخواست نشد.

استیو وارن، یکی از سخنگویان پنتاگون، روز چهارشنبه اعلام کرد که نیروهای عراقی تکریت را به محصاره درآورده‌اند، اما هنوز موفقیتی چشمگیر در ورود به شهر تکریت که نیروهای حکومت اسلامی (داعش)، به شدت از آن دفاع می‌کنند، به دست نیاورده‌اند. به گفته وی، نیروهای عراقی متوقف شده‌اند.

آمریکا به غیر از اینکه رهبری ائتلاف جهانی علیه داعش در عراق را از ماه اوت سال گذشته برعهده دارد، بلکه صد‌ها مشاور نظامی در عراق دارد که نیروهای عراقی را برای جنگ با ستیزه‌جویان داعش که بخش‌های غربی و شمالی کشور را تصرف کرده‌اند، یاری می‌رسانند. اما آمریکا قبلا گفته است که هیچ عملیاتی را با همکاری ایران انجام نمی‌دهد.

با این حال سخنگوی پنتاگون گفته است که در پی درخواست دولت بغداد، آمریکا طی چند روز گذشته، عملیات تجسس هوایی بر فراز تکریت انجام داده و اطلاعات جمع‌آوری‌شده را به دولت عراق منتقل کرده است.

آسوشیتدپرس همچنین به گفته‌های هادی عامری، فرمانده شبه‌نظامیان شیعه عراق (بسیج مردمی)، نیز اشاره کرده است که در شهر سامرا گفته است که «اگر ما نیاز به نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا داشته باشیم، خواهیم گفت، اما ما نیازی به آن‌ها نداریم. ما قبلا هواپیماهای تجسس را بالای سر خود داریم. مشارکت هواپیماهای آمریکایی عملیات ما را مختل می‌کند، اگر به آن‌ها نیازی باشد به دولت مرکزی عراق اطلاع خواهیم داد».

او دوم فروردین نیز گفته بود که «برخی از کم‌بنیه‌ها در ارتش… می‌گویند ما به آمریکایی‌های نیاز داریم. در حالی‌که ما می‌گوییم به آمریکایی‌ها نیاز نداریم».

آقای عامری، فرمانده «بسیج مردمی» عراق، از سوی برخی کارشناسان به عنوان «مرد شماره یک ایران در عراق» توصیف می‌شود.

XS
SM
MD
LG