لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۴

نواز شریف: ایران باید وارد مذاکرات بر سر امنیت یمن شود


نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، کشوری که از عربستان سعودی در بحران بر سر یمن حمایت کرده است، از ایران خواست در مذاکرات بر سر یمن حضور داشته باشد.

گفته‌های آقای شریف در ۱۸ فروردین در حالی‌ست که پارلمان پاکستان در حال سنجیدن موضوع پیوستن به ائتلاف به رهبری عربستان علیه شورشیان حوثی و دیگر هم‌پیمانان آنها در یمن است.

یک روز پیش از آنکه نخست‌وزیر پاکستان برای ابراز نظر خود به پارلمان برود، خواجه آصف، وزیر دفاع پاکستان، گفت عربستان سعودی رسما خواستار حضور هواپیماها، کشتی‌ها و سربازان نیروز زمینی پاکستان در ائتلاف شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز هیچ‌یک از نمایندگان پارلمان برای سخنرانی به نفع حضور نظامی پاکستان در ائتلاف، پشت تریبون قرار نگرفتند.

ایران و پاکستان ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارند که در مواردی گوناگون درگیری‌های نزدیک آن، به تنش‌هایی میان تهران و اسلام‌آباد انجامیده است. از جمله در روز ۱۷ فروردین که در نزدیکی این مرز ۸ مرزبان ایرانی کشته شدند؛ گروه جیش‌العدل مسئولیت این حمله را برعهده گرفته است و خبرگزاری‌های ایران می‌گویند مهاجمان از داخل خاک پاکستان وارد ایران شده بودند.

نواز شریف در پارلمان پاکستان گفته است، برای تصمیم‌گیری در مورد حضور در یمن «عجله‌ای نیست» و او باورد دارد که «سایر کشورهای مسلمان» به نتیجه خواهند رسید.

او در عین حال می‌گوید ایران هم باید وارد بحث‌ها شود و باید درست یا غلط بودن سیاست خود را در یمن بسنجد.

در حالی‌که ائتلافی از کشورهای عمدتا سنی‌مذهب به شورشیان یمنی حمله می‌کنند، بنا بر گزارش‌ها، ایران از شورشیان که عمدتا شیعه‌مذهب هستند، حمایت می‌کند. تهران دخالت در اوضاع یمن را رد کرده است.

موضوع یمن از جمله مواردی‌ست که در دیدار روسای جمهوری ایران و ترکیه، در تهران، مطرح شده است.

حسن روحانی و رجب طیب اردوغان در نشست خبری مشترک خود در تهران بر پایان جنگ در یمن و روی کار آمدن دولتی فراگیر در این کشور تاکید کردند.

در عین حال محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، نیز راهی سفری دو روزه به پاکستان شده است و انتظار می‌رود یمن در دیدارهای او نیز، مهم‌ترین موضوع گفت‌وگوها باشد.

روز سه‌شنبه سرتاج عزیز، مشاور امور بین‌المللی نخست‌وزیر پاکستان، در گفت‌وگویی با شبکه دنیانیوز آن کشور، از توافق میان ایران و ترکیه برای یافتن راه‌حلی سیاسی در مورد یمن استقبال کرد.

XS
SM
MD
LG