لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۱

تاکید اوباما بر همکاری با متحدان منطقه‌ای آمریکا در مورد ایران


باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز دوشنبه ۱۷ فروردین، تاکید کرد به همکاری خود با هم‌پیمانان منطقه‌ای ایالات متحده در خاورمیانه، برای متوجه کردن ایران در مورد آنچه «فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده»اش توصیف شده، ادامه می‌دهد.

کاخ سفید آمریکا می‌گوید، اوباما در تماسی تلفنی با سلطان قابوس، پادشاه عمان، تاکید کرده است که «با عمان و دیگر متحدان منتطقه‌ای همکاری می‌کند تا تهران را متوجه فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده‌اش در منطقه (خاورمیانه) بکند».

خبرگزاری فرانسه می‌گوید تماس اوباما، بخشی از تلاش‌های واشینگتن برای قانع کردن متحدان ایالات متحده است، که توافق احتمالی نهایی در رابطه با برنامه اتمی تهران، به معنی نرم شدن واشینگتن در قبال نقش ایران در منطقه خاورمیانه نیست.

عمده کشورهای سنی عربی، تهران را متهم به راه‌انداختن جنگ‌های نیابتی در کشورهایی مانند لبنان، یمن، عراق یا سوریه، جاهایی که نیروهای متحد عمدتا شیعه‌مذهب ایران حضور دارند، می‌کنند.

از سوی دیگر این اتهامی‌ست که مقام‌های ایرانی به کشورهای منطقه وارد کرده و آنها را متهم به راه‌اندازی جنگ‌های نیابتی یا حمایت از گروه‌های افراطی سنی‌مذهب، کرده‌اند.

در بیانیه کاخ سفید آمده است که باراک اوباما در گفت‌وگو با سلطان قابوس گفته است، ماه‌های منتهی به پایان ماه ژوئن (مهلت معین شده برای تصویب توافق جامع اتمی)، برای نهایی کردن جزئیات فنی استفاده خواهد شد. آنچه بناست در مورد ماهیت صلح‌آمیز برنامه اتمی تهران، اطمینان خاطر به وجود آورد.

ایران همواره تاکید کرده است که برنامه اتمی‌اش تنها اهداف صلح‌آمیز را دنبال می‌کند. همکاری نکردن تهران با جامعه جهانی، باعث شد تا شورای امنیت سازمان ملل در زمان ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد، تحریم‌ها و قطع‌نامه‌هایی را علیه ایران تصویب کند. آمریکا و اتحادیه اروپا نیز تحریم‌های جداگانه‌ای را علیه تهران اجرا می‌کنند.

عمان در مواردی گوناگون به عنوان واسطه‌ای میان رهبران ایران و ایالات متحده عمل کرده است.

XS
SM
MD
LG