لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۶

نماينده ولی فقيه در سپاه: عربستان٬ قطر، ترکيه و امارات مامور جنگ نيابتی شده‌اند


نماينده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران دليل مداخله نظامی عربستان سعودی در يمن را « القای آمريکا» دانست و اين کشور را به همراه کشورهای قطر، ترکيه و امارات «مامور جنگهای نيابتی آمريکا در منطقه خاورميانه» خواند.

به گزارش خبرگزاری ميزان، خبرگزاری رسمی قوه قضائيه، علی سعيدی، روز جمعه، ۷ فروردين، آمريکا را متهم کرد که «با مديريت پشت صحنه و هدايت فکری» جنگهای نيابتی را در منطقه خاورميانه «راه اندازی» می کند.

وی با بيان اينکه برون رفت از بحران يمن برای عربستان بطور مستقل و حتی با کمک آمريکا امکان پذير نيست، افزود: «عربستان تحت تاثير شيعه هراسی وارد اين جنگهای نيابتی شده است.»

آقای سعيدی، روز پنج شنبه ۲۴ مهر نيز کشورهای عراق، سوريه، بحرين و آمريکای لاتين را «عمق استراتژيک» جمهوری اسلامی ايران خوانده و گفته بود که «حق نداريم يک نقطه از اين عمق را از دست دهيم تا امنيت ايران دچار خدشه نشود.»

عربستان و شماری از کشورهای عربی روز پنجشنبه در عملياتی مشترک، اهدافی را در مناطق تحت کنترل شبه نظاميان حوثی و متحدان آنها انجام دادند.

مقامهای وزارت خارجه و نمايندگان مجلس ايران روز پنجشنبه، ششم فروردين، متفق القول اين اقدام را محکوم کردند.

اين در حالی است که، بنا بر برخی تحليل ها و گزارش ها، ناآراميها در يمن ميتواند به جنگی نيابتی ميان قدرتهای سنی عرب، به ويژه عربستان سعودی، و ايران تبديل شود.

ايران به حمايت از شورشيان شيعه حوثی متهم است که در ماههای گذشته کنترل صنعا، پايتخت يمن، را در دست گرفته و از روزهای گذشته بر اساس گزارشها به ۲۰ کيلومتری شهر عدن، سومين شهر بزرگ اين کشور، رسيده اند.

آنها چند روز پيشتر کنترل شهر تعز، دومين شهر بزرگ يمن، را نيز در دست گرفته بودند.
عربستان سعودی نيز که ۱۸۰۰ کيلومتر مرز مشترک با يمن دارد از عبد ربه منصور هادی، رئيس جمهور اين کشور، حمايت ميکند که بر اساس گزارشهای روز پنجشنبه از شهر عدن به ریاض پایتخت عربستان رفته است.

در همين حال اسماعيل کوثری، نماينده تهران در مجلس،روز پنج شنبه گفت که عربستان سعودی به خاطر حمله به يمن «قطعاً ضربهای ميخورد که باعث سقوط رژيم آن ميشود.»

به گزارش خبرگزاری فارس،وی تاکيد کرد که عربستان «با هدايت آمريکا و اسرائيل »در يمن مداخله نظامی کرده است.

درهمين حال محمدحسن آصفری، عضو کميسيون سياست خارجی مجلس نيز گفت:«عربستان به خوبی ميداند که توانايی مردم يمن و نيروهای مسلح اين کشور در حدی هست که ميتوانند پايگاههايی تا عمق ۵۰۰ کيلومتری عربستان را مورد هدف موشک هايشان قرار دهند. »

علاءالدين بروجردی،رئيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس ايران نيز روز پنج شنبه عربستان را متهم کرده بود که «آتش جنگ جديدی» رادر منطقه «برافروخته» و افزوده بود که «دود اين آتش به چشم خود عربستان خواهد رفت»، چرا که جنگ هميشه محدود به يک نقطه باقی نمي ماند.

گفته های آقای سعيدی درباره کشورهای منطقه از جمله ترکيه درحالی است که محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران، روز جمعه در واکنش به سخنان رجب طيب اردوغان، رئيس جمهور ترکيه، از او دعوت کرد که با در پيش گرفتن سياستهای مسئولانه به ايجاد آرامش و همگرايی در منطقه کمک کند.

XS
SM
MD
LG