لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۶

اوباما: کشمکش حزبی بر سر تفاهم هسته‌ای با ایران از حد گذشته‌است


باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا
باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا روز شنبه خواستار توقف کشمکش‌های حزبی بر سر توافق احتمالی با ایران و مسائل دیگر مربوط به سیاست خارجی آمریکا شد.

آقای اوباما به این که سناتور جان مک‌کین توضیحات جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در مورد چارچوب تفاهم هسته‌ای را کمتر از گفته‌های آیت الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران در همین باره قابل اعتماد دانسته، خرده گرفت.

جان مک‌کین رقیب باراک اوباما از حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۸ بود.

اوباما در نشست خبری در پایان اجلاس دو روزه سران کشورهای قاره آمریکا، این اظهارات مک‌کین را «نشان‌دهنده از حد و مرز گذشتن تحزب سیاسی» توصیف کرد که «بارها و بارها تکرار شده‌است».

مک‌کین نیز در واکنش به انتقاد اوباما با انتشار بیانیه‌ای نوشت که ناهمگونی میان روایت‌های متفاوت آمریکا و ایران از تفاهم هسته‌ای لوزان شامل نظارت‌ها، کاهش تحریم‌ها و موارد کلیدی دیگر می‌شود.

به نوشته سناتور مک‌کین «این را انکار نمی‌توان کرد که روایت دولت اوباما از تفاهم هسته‌ای بسیار متفاوت است با روایتی که رهبر ایران ارائه کرده‌است».

خبرگزاری آسوشیتدپرس در ادامه گزارشی در این باره به نقل از باراک اوباما در نشست خبری در پاناماسیتی نقل می‌کند این که افراد به ایران اعتماد نداشته باشند و حتی با توافق با ایران مخالفت کنند قابل فهم است، اما به گفته وی «این که القاء کنید که وزیر امور خارجه ما به گونه‌ای آنچه را در گفت‌وگو با یک قدرت خارجی گذشته (به ویژه قدرتی که آن را دشمن به شمار می‌آورید) تحریف می‌کند مسئله‌ساز است».

این خبرگزاری در ادامه می‌نویسد اوباما که از قدرت‌نمایی اکثریت جمهوری‌خواه کنگره آشکارا آزرده‌خاطر است همچنین در نشست خبری مشخصاً از میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه سنای آمریکا، نام برد و گفت او «در همه جا جار می‌زند» که به توانایی آمریکا در رسیدن به اهدافش در ارتباط با تغییرات اقلیمی اطمینان نداشته باشید.

به نوشته آسوشیتدپرس مک‌کانل ایالت‌های آمریکا را ترغیب کرده مقرراتی را که اوباما در ارتباط با فعالیت‌های نیروگاه‌های هسته‌ای وضع کرده رعایت نکنند. سناتور مک‌کانل ابراز عقیده کرده‌است که حتی اگر این مقررات پس از پایان دوران ریاست جمهوری اوباما بر جا بماند، آمریکا نمی‌تواند به اهداف تعیین شده رئیس جمهور در این زمینه دست یابد.

اوباما همچنین انتقادات خود را از ۴۷ سناتور عضو حزب جمهوریخواه آمریکا تکرار کرد که پیش از آخرین دور مذاکرات هسته‌ای میان ایران و ۶ کشور قدرتمند جهان در لوزان در نامه‌ای سرگشاده خطاب به رهبران ایران نوشتند کنگره آمریکا لزوماً ملتزم نیست که هر گونه توافق با دولت کنونی آمریکا را پس از پایان دوران ریاست جمهوری اوباما اجرا کند.

آقای اوباما درباره این موارد از گفته‌های چهره‌های شاخص حزب رقیب گفت «فارغ از این که چه کسی رئیس جمهور و وزیر خارجه است، این شیوه برخورد مناسب با سیاست خارجی نیست».

اوباما در نشست خبری روز شنبه بار دیگر تأکید کرد که کاملاً مطمئن است که تفاهم لوزان بهترین راه برای جلوگیری از دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای است.

او افزود اگر در پی مذاکرات نهایی توافقی قابل اتکا حاصل نشود، آمریکا می‌تواند مذاکره را کنار بگذارد.

XS
SM
MD
LG